Mobilsiden.dk  /   Web-TV  /   Hvad skal vi med Nokia N9?

Hvad skal vi med Nokia N9?

Web-TV: Nokia N9 er på gaden, men hvad er meningen med et produkt, baseret på styresystemet MeeGo, der slet ikke har samme udbredelse som Android og iOS? Vi har haft Nokias produktchef i studiet.

Nokias MeeGo smartphone, N9, er i butikkerne nu. Men spørgsmålet er, hvad vi skal med en smartphone, som kører på et system, der ikke har samme udbredelse som f.eks. Android og iPhone.

Nokia mener, at de med N9 forsøger nye ting.

- "N9 er et forsøg på at gøre tingene lidt anderledes i forhold til iPhones iOS platform og Android, ved at introducere en ny tilgang til tingene på brugerinterface-siden," fortæller Niels Kjelstrup, produktchef, Nokia Danmark.

Han gør opmærksom på, at applikationer udviklet til Symbian platformen, også vil blive tilgængelige i applikationsbutikken på Nokia N9. Derfor mener han ikke, at køberne af N9, i forhold til "must have apps", er dårligt stillet.

Niels Kjelstrup medgiver, at udbuddet af N9-apps langt fra er på niveau med iPhone og Android.

Læs også:
- Mere om Nokia N9 
- Web-TV: Nokia N9 er grundstenen for nye produkter 
- Mobiltest: Nokia N9 


Nokia N9-00 - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Tommy 08-11-2011 11:13:51

Til alle folk så kan jeg informere om at I kan få en opdatering der skulle indeholde ca 3500 forbedringer nu.
Hvis jeres N9 er sat til automatisk søge efter softwareopdateringer skal I sikkert ikke gøre noget - jeg fik hvert fald en notits på pauseskærmen.
Hvis I ikke har automatikken sat til, så prøv at søge efter den nu.

Jeg har kun haft opdateringen en lille time, så jeg har ikke haft tid til at afprøve hvad der konkret er forbedret, men det kan I jo også læse jer til hos diverse nyhedssites der også uploader nyheder om Nokia/meego

0 0
Jesper Friis 07-11-2011 15:40:35

Har besluttet mig for at smide min iphone over højre skulder. Og kaste mig over N9. Men jeg vil have den i blå.

Nogen der ved, hvornår 16GB udgaverne lander i handlen?

0 0
Thomas 07-11-2011 16:15:47

Telia har dem sidst på måneden. Forvent uge 47. Bemærk at den BLÅ "kun" kommer som 16GB.

0 0
Jake 12-10-2011 12:40:07

En smartphone skal som et minimum opfylde:
- En god browser
- En naturlig UI
- Fri navigation , også i udlandet
- God email håndtering

Apps er "nice to have" og absolut ikke "need to have"

N9 opfylder alle disse krav. Apps vældet vil snart være passé!

0 0
David 12-10-2011 21:48:00

Synes du har til dels ret, jeg må indrømme at der er apps jeg savner til min N9. Det kan godt være at det på sigt er nok med en god browser, men det er det ikke endnu.

0 0
Tommy 12-10-2011 09:11:18

jeg har lige haft tid til at læse de mange indlæg. Mange siger at hvis man ikke kender meego er n9 skal man ikke have den. Det er da noget vås, medmindre deres underliggende bagtanke er at have n9 for sig selv og dermed være unik - ligesom iphone var tilbage i 3g æraen.
n9 har udadtil noget af det mest logiske og elegante os man kan tænke sig. Så hvis man vil prøve noget andet end ios så er n9 det eneste alternativ hvor tingene er så simple så alle kan bruge det. Min kæreste, der er apple-fan, synes n9s skærm er utrolig lækker at røre ved og at den er meget elegant designet. Brugerinterfacet er hun også vild med og så er hun generelt bare jaloux over at jeg kommer så meget hurtigere på nettet end hende fordi n9s antenne pt er 100m mester og i4 ikke har kunnet kvalificere sig til løbet.
man kan også overveje n9 selvom man er androidbrugere. hertil er der mange gode grunde igen at man får et utroligt simpelt os, men samtidig med at man har mange indstillingsmuligheder. Og hvis man er linux nørd - ja så er n9 reelt det eneste os der kan bruges. N9 er så alsidig at det efter min mening favner alle - medmindre man skal have en helt bestemt app som ikke findes i qt.
p.s., dette indlæg er selvsagt skrevet på min n9 ;)

0 0
Antonio Guerra 11-10-2011 19:51:33

hejsa
@David
siger du at man kan bruge simkort fra iPhone ind i N9?

jeg overvejer at sælge min iphone og køber en N9.

tak for hælpen

0 0
David 11-10-2011 20:00:23

Ja du kan tage dit micro sim kort fra Iphone4 og komme i N9. Til dem der har et almindelig sim kan man få skåret det til hos en hver telebutik på få sekunder.

0 0
Antonio Guerra 11-10-2011 20:18:48

hej David
tak for det
N9 velkom iPhone faverl :-)

0 0
Tommy 11-10-2011 19:11:58

en ophedet debat.
Jeg har haft N9 i lidt over en uge og der skal en seriøs stor rocker til at fraviste mig min N9 og gå tilbage til android eller ios - win phone 7har jeg kun sparsomt prøvet.

Hvad vi skal med vi skal med Nokia N9? Vi kan jo starte med at læse denne anmeldelse: http://www.mobil.nu/test-sektion/nokia-n9-test-med-kniven-for-struben-1.488356.html?articlePage=1
Hvis man partout skal have x antal apps og er ligeglad med at det ellers er den fedeste telefon på markedet (min holdning selvf.) så skal man da bare blive ved htc/samsung/apple.
Men er man frisk på at prøve noget nyt eller bare ikke er fanboy af noget bestemt så skal man have N9 med i overvejelserne når man kigger på ny telefon næste gang. Den er dyr og det kan være den ikke har bankapps (endnu), men ellers så er der ingen under eller ved siden af. Jeg har landede hvert fald godt og grundigt på røvet da N9 slog benene væk under mig! Dette er efter min mening noget af det bedste Nokia har lavet i smartphone genren

0 0
David 11-10-2011 20:24:13

Jeg har det på samme måde, hold k*ft hvor jeg glad for min N9. Min iPhone er glemt.. Jeg havde slet ikke den samme glæde da jeg prøvede android i en periode.

0 0
Thomas 11-10-2011 16:12:42

Jeg har en Nokia N9, og den kan jeg uden problemer køre Nordea Netbank på, og jeg har også prøvet Danske Netbank uden problemer.
Via browseren har jeg gemt http://www.netbank.... som et program, så de ligger en en "app" i programmer og funktions oversigten
Jeg kan varmet anbefale Nokia N9, som virker super godt og er helt fantastisk at bruge

0 0
David 11-10-2011 17:19:02

Den er fin nok men ikke perfekt. jeg har haft den i halvanden uge og jeg er generelt glad for den.

Jeg har dog to ret store problemer med den:

1. Den er virkelig dårlig til at prioritere lyd højt, det hakker ved den mindste i/o, specielt på bluetooth, jeg bruger faktisk ikke mine stereo bluetooth headset på den, fordi den hakker for meget. Det har jeg oplevet på nogen telefoner før.

2. Den har dårligere signal end min iPhone. Den smider mig faktisk af nettet. Det sker ikke på min iPhone 4 med samme simkort.

Jeg har fået en ny telefon, samme problemer, så det er ikke en defekt telefon.

Derudover savner jeg nogen helt basale linux programmer på den, som f.eks. cron og rsync.

0 0
BluezCat 11-10-2011 22:03:48

Må indrømme, at jeg stiller mig uforstående overfor din melding, hvad angår punkt 2, eftersom den af flere, siges at være den smartphone på markedet, der har den suverænt bedste antenne, og vil derfor meget gerne, at du uploader et videoklip med det problem.

Den har sat barrieren på det område siges det bl.a fra 3 : http://www.mobil.nu/nyheder/3-nokia-n9-har-bedste-antenne-nogensinde-1.482186.html

0 0
David 11-10-2011 22:38:02

Bluez.. jeg prøver at lave en video i løbet af i morgen, jeg man sende en privat besked herinde?

0 0
David 11-10-2011 22:33:42

Hej BluezCat

Jeg er sådan set også ret overrasket, jeg har aldrig haft særligt god forbindelse i min lejlighed, men nu har jeg haft iPhone 4 i over et år, og jeg har aldrig oplevet udfald. Jeg har haft min N9 i halvanden uge, og jeg har allerede oplevet 2 afbrudte opkald, på telefonen er der en rød streg der hvor der skulle være streger.

På mit arbejde (hvor telia heller ikke dækker særligt godt), er den også for det meste på 2g hvor iPhonen næsten altid lige kan klare 3.5g med en enkelt streg.

0 0
Henrik 11-10-2011 16:18:59

Solgt! :-D

0 0
11-10-2011 15:09:13

Hvorfor skal man købe N9. Hvis man har drømt om Meego så giver det mening at købe N9. Hvis man ikke ønsker MeeGo eller ikke har hørt om det så bør man ikke købe det. Raketvidenskab på børnehaveniveau.

og hvad med Mobilsiden hvad mener i?

0 0
Kim 11-10-2011 16:22:15

Besvarer du ikke selv (til dels) spørgsmålet?

Man skal købe en N9, hvis man hører blandt de mange der har ventet på MeeGo (eller bare en afløser til N900) i lang tid.
Eller hvis man kunne tænke sig en pt. unik brugeroplevelse, der ændrer spillereglerne for GUI.

Man skal ikke købe en N9, hvis ens behov er metervare telefoner, pruttelydsgeneratorer eller konformitet/uniformering. For N9 har aldrig været tiltænkt et stort kommercielt marked, eller at konkurrere med f.eks. Iphone (selvom det nok ville være bedste bud). Derfor ser man den ikke på de store, vigtige markeder. Der skal der konkurreres med WP7.

Men... hvorfor bliver du ved med at stille samme spørgsmål? Svaret ændrer sig jo ikke radikalt?

0 0
David 11-10-2011 15:18:55

I dag er udvalget af apps med til at gøre en mobil til en smartphone, hvis MeeGo ikke får den nødvendige opbagning så har man blot købt en særdeles dyr "feature phone" men en fed en af slagsen :-)

0 0
Henrik 11-10-2011 16:18:24

Aaarrr...1000000 apps er altså ikke det eneste der gør noget til en smartphone (jo, det hjælper). At sige noget er en feature-phone fordi der er færre apps er sådan noget Æble-fis. N9'eren er jo ud-af-boksen, så meget mere funktionel (ja og mere lækker) end en iPhone er.

Eksempelvis vil en god browser der understøtter HTML5, som den i N9, gøre apps mere eller mindre irrelevante. At web-programmører så skal lære at lave deres detektion-algoritmer ordentligt er en anden snak.

Desuden er der jo apps til den, og der kommer hele tiden nye. Var lige inde og checke i dag.

0 0
peter 11-10-2011 16:44:20

Jeg er enig i den ideelle verden er en god browser med HTML5 det eneste der er nødvendigt. Langt de fleste af de apps kunne sagtens laves i HTML5 som en webapp. Problemet er bare at det er der ikke hype omkring og det er noget sværrer at få gjort opmærksom på ens side end ens app. Så derfor så holder udviklerne sig, i desværre alt for høj grad, til platforms specifikke apps som kræver en del mere tests.

Derfor er antallet af apps ikke ligegyldig. Ikke fordi du skal bruge 100k apps eller bare 1k for den sags skyld. Men fordi der hvor den platform der bliver udviklet mange apps til er (som regl) der hvor der komme de bedste apps og der hvor der er størst sandsynlighed for at netop den app du har brug for kommer til.

Jeg har skiftet fra Symbian og til Android af netop den grund. Jeg blev så træt af hele tiden og se at de apps jeg gerne ville bruge kom til iOS og Android og kun meget sjældent til Symbian og dem som kom var ofte af meget dårlig kvalitet. Det er trist det er sådan. Hvis alle lavede web apps så havde vi alle en meget større frihed til at vælge platform uden at gå glip af for meget.

0 0
Henrik 11-10-2011 17:20:57

Bare vent, Webapps kommer. Det er for dyrt at lave special apps til alt muligt, og når service-udbyderne finder ud af det for alvor, så skal du se løjer. N9'erens tilgang er fremtiden, ikke apps "per se".

Selvfølgelig vil der stadig være apps i fremtiden, men den ensidige fokus som Apple har bidraget med er snart passé.

0 0
11-10-2011 18:05:23

Du bliver ved med at skrive om potentialet og det skal nok eksistere. Problemet er at udviklingen ligger der hvor pengene er og pengene er der hvor folk er og det er iOS og Android. Meego har potentialet til at nå ud til andre producenter, men ingen har annonceret noget, så at købe en N9 på den baggrund er ren gambling. Udover det rent tekniske ser jeg pt ikke noget potentiale ved N9 og Meego

Og nåhh ja så er der jo lige prisen som er meget høj for en N9.

Som jeg tidligere har skrevet så er den første spændende Nokia mobil i mange år, den første med WP7.

Og nåhh ja Apple, det bliver interessant at se om iPhone 4s bliver et vendepunkt, men ellers har de jo sådan set været toneangivende de seneste år, modsat Nokia

0 0
Kim 11-10-2011 19:39:53

Peter, hvad er det du vil opnå? Du stiller de samme spørgsmål, for at få de samme svar, for at komme med de samme tilsvininger. Vi ved godt du ikke er interesseret i N9 / MeeGo (som Samsung jo nu har overtaget udviklingen af som Tizen).

Det er helt fint Peter. Men eftersom at du ikke bringer noget nyt (til forskel fra os der har prøvet telefonen og ellers følger udviklingen omkring alt fra apps til andet i platformen) kan vi så ikke bare snakkes ved når Nokia WP7 kommer? Det varar angiveligt ikke så længe, den bliver nok præsenteret senere i denne måned, og burde være i handelen i år.

0 0
11-10-2011 21:35:23

Jeg ved ikke hvor mange der læser disse artikler, men eftersom mobilsidens klip ofte vises på Jyllandspostens hjemmeside er det nok en del.

Hvis jeg kan være med til at gøre opmærksom på at N9 er no go, medmindre man man ved præcist hvad man køber, jf. tidligere kommentar, så har jeg nået mit mål.

Jeg mener ganske simpelt ikke N9 hører hjemme i en normal mobilbutik, den burde blive solgt fra nogle få eksklusive sider hvor der kun kommer folk som ved hvad de køber, dvs. personer som dig og Henrik. Hvis det havde været en mobiltelefon til 1000kr eller 1500kr så kunne det være ligegyldigt, men den koster mellem 4000 og 5000kr. det er mange penge for en telefon med en meget usikker fremtid.

0 0
Kim 11-10-2011 22:16:04

Og igen - hvis man smider "for mange" penge efter en sportvogn man ikke kan styre, så har men dem nok også at bruge...

0 0
Kim 11-10-2011 22:13:19

Folk der alligevel bare handler mobiler normalt, læser og er ikke aktive her. Så stil dig ned foran din nærmeste butik hvis du føler behov for at ændre på noget...

0 0
Henrik 11-10-2011 15:12:48

Hvis man er ret ligeglad med hvor mange apps der er til den, så kan man vel lige så godt købe den som så mange andre.

Den er jo trodsalt noget federe og mere lækker end det meste derude.

0 0
David 11-10-2011 13:59:15

Jeg har oplevet at jeg ikke den ikke virker på alle wifi netværk selvom den er koblet på. Er der andre der har haft ligende problemer?

0 0
Tommy 12-10-2011 20:43:43

jeg har ikke haft problemer - eller det vil sige hjemme hos mine svigerforældre kan jeg ikke komme på i gæstesoveværelset, men der ryger min bærbar også af, så det er vist bare en ringe std TDC router...

0 0
Bo Westerby 12-10-2011 12:21:54

Jeg oplever det samme, med netværk der både kræver username/passw.

0 0
Henrik 11-10-2011 13:14:49

Hvad pokker betyder det efterhånden om man kan få samtlige apps eller ej?

N9eren har jo en fantastisk browser, hvor alt virker på og altså også de fulde sites. Plus, at man kan have flere sider åbne samtidig (som var de apps), men 1 GB RAM skulle det ikke være det store problem.

Desuden er det rigtig hvad Hr. Kjelstrup siger, alle Qt apps som findes til Symbian, er porterbare til N9'eren, da den også Qt baseret.

No big deal. Jeg køber den!

0 0
David 11-10-2011 13:57:18

Jeg vil give dig ret i at den har den bedste mobil browser der er lavet indtil videre! men den kan desværre ikke på ind på netbank sider :-( og netbank på mobil er fedt!

0 0
Kim 11-10-2011 14:05:09

Ved du hvorfor man ikke kan? Er det et Java-issue eller hvordan? (NemID?)

0 0
11-10-2011 19:31:25

Ja det er java...Og dette er også grunden til at android og iOS ikke kan afvikle netbank i browseren.

Ved dog ikke om N9 kan afvikle java :-o

0 0
David 11-10-2011 14:11:22

Når min netbank på mobilen fejler, kan jeg kører et system tjek, og den oplyser at browser typen ikke er godkendt :-(. Den kommer aldrig så langt at jeg skal bruge nemid nøglekort

0 0
Henrik 11-10-2011 14:29:56

Det er garanteret rimelig nemt for banken's programmører, at fixe dette hvis nogen gjorde dem opmærksom på det.

Man ser af og til, at sites lukker ned for funktioner fordi browser-id'en ikke er noget de kender, selvom den pågældende browser sagtens kunne køre det.

0 0
Henrik 11-10-2011 14:01:44

Ok, fair nok. Men jeg overlever nok. Netbank bruger jeg kun et par gange om ugen, max.

0 0
David 11-10-2011 13:00:20

Hmmmm han siger brugerne ikke er dårligere stillet mht. must have apps, men jeg ser føgende som nogle apps der høre til en smartphone: Netbank, dropbox, dsb bilet, dsb stog, rejseplan (mobil web version virker med er skod! kan ikke bruge gps), tvtid, evernote osv. ingen af disse virker på N9. Og jeg kaster snart op over at høre om Alien Dalvik, så længe det ikke er frigivet og bevist at det kan kører android apps på N9, så er det spild af tid at snakke om. Jeg oplevede endda en Telia sælger, der sagde til en kunde de roligt kunne købe N9, da de kunne bruge Alien Dalvik til at afvikle android apps, lige frækt nok!. Men jeg vil gerne høre hvad Niels ser som must have apps! han har ikke fattet at lokale apps for ens eget land er alfa og omega!! men jeg håber det beste for N9's fremtid, da det er en fed mobil

0 0
Lindberg 16-10-2011 22:42:25

Helt enig. Det giver ikke mening at købe en smatfone som ikke kan bruge bl.a. netbank apps og DSB billet app.

Så længe Nokia ikke får udviklerne med på at lave apps til deres mobiler, fortsætter folk med at købe Android og iPhone.

For hvorfor skal man bruge penge på at købe en mobil med en flot stor skærm, hvis den reelt ikke kan bruges til noget?

0 0
Henrik 17-10-2011 09:10:03

Well, når nu det hele virker browseren, hvorfor så bruge en fesen app?

0 0
David 17-10-2011 11:18:42

Henrik det hele virker IKKE i browseren, langt fra, stort set intet af det jeg brugte Apps til før virker i browseren på min N9.

Ellers forklar mig lige hvordan jeg gør disse ting uden apps:

WiMP til musik streaming
App erstatninger pga manglende flash
tilføjer noter med lyd i evernote
spiller spil
Bruger Nozbe GTD
ser mobil tv
ændrer i office dokumenter.
gemmer ting krypteret på min telefon

0 0
peter 17-10-2011 10:17:28

Ikke til noget, men jeg tvivler meget på at de fleste apps som er meget benyttede i dag bliver lavet i en web udgave inden for nær fremtid. Jeg bliver meget overrasket hvis det bliver i N9's levetid.

I øvrigt så prøvede jeg N9 i en telia butik den anden dag. Den er godt nok langsom til at skifte mellem portrait og landscape i browseren! Desuden så skriver mange bowseren i N9 er virkelig god, men den understøtter da hverken flash eller er særlig hurtig!?? Sgs2 er noget hurtigere i følge den her test: http://mynokiablog.com/2011/10/16/video-nokia-n9-vs-samsung-galaxy-s2-browser-and-screen-comparison/
Så jeg er ikke lige helt med på hvad der er så godt med den browser? Men når det så er sagt synes jeg det er en fed telefon!

0 0
Tommy 14-10-2011 09:45:08

De apps du snakker om er der allerede til symbian i QT, så det er blot et spørgsmål om kort tid før de kommer til N9. Dem hvor der går lidt længere tid er netbank(de er under udvikling) og dsb apps(aner ikke om de kommer eller ej).

0 0
Kim 11-10-2011 13:27:36

Alien Dalvik er ikke eneste bud på stammen :)

http://www.knowyourmobile.com/blog/1066084/openmobile_promises_to_bring_android_apps_to_meego_bada_and_symbian.html

Og desuden, som Henrik også siger det (omend på en pænere måde), fuck nu af med de apps, der er jo super net-muligheder! Hvad skal vi med tarvelige versioner af de rigtige?

0 0
David 13-10-2011 23:15:01

Nu er apps jo ikke kun app versioner af hjemmesider. Vil du f.eks. køre Angry birds eller dungeon hunter fra en webside? det er teknologien vist ikke moden til. Har du f.eks. set mobil versionen af evernote ift iPhone Appen? Det er jo til grin at prøve at sammenligne dem. Verden er bare ikke sådan at apps kan erstattes af websider endnu. Du bruger lidt samme argumenter som Apple fans gør om flash.

0 0
Bo Westerby 11-10-2011 13:20:49

Enig med dig i Alien Dalvik. Jeg tror på det når jeg begynder at se nogle betatests osv på produktet. Dog synes jeg du udviser lidt pessimisme, på trods af at Nokia allerede har meldt ud, at de er igang med at overføre Symbian apps til Meego/Harmattan. Der er allerede nogle få lokale, og der kommer så småt flere og flere. Telefonen i sig selv overgår - efter min mening - iPhone 4 på mange punkter. Mit indtryk er, at jeg ikke har købt et dødt konceptprodukt - endnu...

0 0
David 11-10-2011 13:54:32

Ja jeg lyder nok lidt pessimistisk :-) men udvalget af gode symbian apps er jo i forvejen småt. Man kan kun håbe at nokia kan få udviklerne til at lave Qt apps som brugerne vil have. Jeg vil give dig ret i at det er en fed mobil! den bedste og hurtigste mobil browser jeg har prøvet, men man kan stadig ikke komme på fx. netbank igennem browseren.

0 0
Henrik 11-10-2011 14:04:02

Nokia har afgivet direkte bestilling af, ihvertfald, 50 apps hos forskellige app devs til forskellige tjenester, til hhv. Symbian/Qt og Meego/Qt, så mon ikke man kan forvente dette. Jeg tror det nok.

0 0
BluezCat 11-10-2011 13:19:08

Dette burde en lidt mere klar indikation ifht Myriad (Alien Dalvik) til N9´eren.

http://www.app.dk/android/med-alien-dalvik-vil-nokia-n9-underst%C3%B8tte-android-apps/

Så burde det vare klarlagt, og uden tvivlspørgsmål ??

0 0
Schwartz 11-10-2011 12:18:35

Ja hvorfor ikke, der skal nok være nogen, der gør det :-)

0 0
Kim 11-10-2011 13:22:43

Med hvilket formål? Man downgrader da sjældent sit OS ;) Det vil heller ikke give mening, da hardwaren ikke er Android-optimeret (læs: fordoblet)

0 0
BluezCat 11-10-2011 12:08:22

ALIEN DALVIK!!??.. For ind i h******!!
Du har her ved, det lækreste smartphone OS, og mulighed for at køre Android apps, det burde efterhånden være til at forholde sig til!

0 0
peter 11-10-2011 12:34:14

Du har ret det er rigtigt fint for os nørder, men det er bare ikke realistisk for hr. og fru danmark. Derfor går den her telefon heller ikke hen og bliver vildt udbredt hvilket er noget synd.

Er der i øvrigt nogen som har Dalvik og Android apps kørende på deres N9 hvor simpelt er det og få til at køre?

0 0
Bo Westerby 11-10-2011 13:15:50

Præcis det er ikke udgivet endnu, og det bliver heller ikke udgivet til slutbrugere, men udelukkende OEM'er. Så man må krydse fingre og håbe, at Nokia har tænkt sig at tage det til sig - eller kende nogen, som Lars siger.

0 0
lars 11-10-2011 12:39:18

Alien Dalvik er ikke released, så med mindre man har "connections" - er der ingen der har Alien Dalvik.

0 0

Om brug af cookies