Mobilsiden.dk  /   Web-TV  /   Telia: Vi skal holde hvad vi lover

Telia: Vi skal holde hvad vi lover

Hvis der skal glade telekunder i butikken, så skal teleselskabet holde hvad der loves, ganske simpelt. Det mener Telias direktør, der heller ikke bryder sig om gebyrer.

Telia fik den 26. januar 2011 ny direktør. Her blev Jesper Brøckner udskiftet med Søren Abildgaard, der kom fra en direktørstol i Call Me – det tidligere Debitel.

Efter næsten et år på toppen af Telia i Danmark, gør Søren Abildgaard status, i en række interviews med Mobilsiden.dk.

Et af grundprincipperne som Abildgaard har taget med fra Call Me er, at man som teleselskab skal holde hvad man lover, ellers opfatter kunderne ikke deres teleselskab som ”et ordenligt selskab”.

I nedenstående klip uddybes princippet.

Du kan også høre, hvad der de første arbejdsdage i Telia, var opgaverne for den nye direktør. Søren Abildgaard fortæller også, at han ikke er begejstret for gebyrer.

Se også:
- Telias direktør er en gadget-freak
- Telia-direktør: Fyringer er en sort dag
- Direktøren vil ikke høre på brok

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rasmus Røge 11-01-2012 16:16:54

Jeg synes det er uretfærdigt direkte at beskylde mobilsiden for at få penge under bordet af telia eller andre. Personligt er jeg ikke meget for alt for "kontant" agtige interviews hvor modparten inden interviewet er startet er sat i skurkerollen. Det gør alt for ofte at man allerede har opbygget en urokkelig mening inden modparten for lov at forklare.

Synes mobilsiden har forklaret bevæggrunden for denne artikel, nemlig at give indsigt i telias direktørs filosofi for hans virksomhed. At det er lidt ukritisk og at de ikke havde mulighed for at nævne gebyrsagen er lidt uheldigt, men synes ikke det er fair at anklage mobilsiden for bestilte artikler. Beklager hvis min tidligere kommentar fremstår for meget som en anklage, den var kun ment som en kritik - det gir slet ikke mening at komme med en bestilt positiv artikel og en meget negativ artikel for samme selskab indenfor en uge.

Så min pointe er, keep up the good work, mobilsiden! Stadig klart den bedste danske side for mobilrelaterede nyheder!

0 0
Nikolaj 10-01-2012 16:47:03

Ja det virker en kende som om at denne artikel er en del af en aftale om reklamer på siden. Ikke forstået på den måde at Telia bestemt interviewet, men mere at der skulle være en "fokus-artikel" om telia på siden..

Og da indholdet så skal bestemmes af mobilsiden.dk, ja så er de jo ikke så dumme og pisse på dem der betaler regningerne ;o)

0 0
Mobilsiden.dk 11-01-2012 09:03:09

Jeg vil gerne tilføje, at det i artikel-teksten fremgår, at præmissen for interviewet, er Søren Abildgaard ét år i direktørstolen hos Telia. Og at der kommer flere klips de nærmeste dage, med forskellige emner.

Som Johnny rigtigt nok skriver, så er der ikke tale om "Kontant"-interview, men et som har til formål, at fortælle lidt mere om hverdagen som direktør for et teleselskab som Telia.

0 0
Mobilsiden.dk 11-01-2012 09:05:20

Glemte lige: Gebyrsagen i linker til er opstået efter at interviewet er optaget.

0 0
Mobilsiden.dk 11-01-2012 09:03:42

Og nej! Man kan IKKE købe spalteplads på Mobilsiden.dk - end of story!!!

0 0
BonBon 11-01-2012 12:13:39

Haha John - Du er ligeså troværdig som Helle Thorning!

Selvfølgelig bliver der "købt" en masse af jer. Det er måske ikke penge der bliver udvekslet men mere muligheden for at være de først med et produkt..

Jeres medie er ligeså råddent som de andre!

End of story!

0 0
Johnny K. Olesen 11-01-2012 15:22:17

Hej Bonbon

Du skal selvfølgelig have lov til at have din mening om tingene.

Men medieverdenen fungerer altså ikke, som du beskriver den - meget langt fra endda.

Mobilsiden.dk får nogle gange lov til at være først med en anmeldelse af et produkt, men det indgår altså ikke som del af en handel.

Producenter/teleselskaber kan selvfølgelig have en bagtanke ved tilbyde os mulighed for at anmelde et produkt, før produktet er kommet ud på markedet, men hvad skulle de få ud af det? Vi anmelder jo produktet, og det er jo ikke altid et produkt så en blid medfart i vores anmeldelser.

Men sådan er det jo med disse konspirationsteorier, som er grebet ud af luften. Vi kan jo benægte de ondsinded påstande lige så meget, som vi vi - for det betyder jo bare, at vi har noget skjule? Ellers ville vi jo ikke benægte det... vel?

BobBon i stedet for at slynge om dig med ubegrundede beskyldninger, så kunne du jo gribe knoglen og ringe til presseafdelingen hos nogle af de store mobilproducenter og teleselskaber, og høre om virkeligheden er, som du beskriver den.

På den anden side - på med tinfolie hatten - så er de jo nok også i lommen på "mediekoncernen" Mobilsiden.dk

Jeg undskylder, hvis jeg lyder lidt hård i tonen, men det er altså trættende i længden at skulle besvare på disse underlødige og slet skjulte injurier.

Vi vil gerne have en kommentarfunktion på Mobilsiden.dk, så vores kløgtige læsere kan kommentere artiklerne. Men hvis vi konstant skal besvare slet skjulte injurier, og kommentarer om at vi er i lommen på diverse producenter og teleselskaber, så er det ikke værd at have en kommentarfunktion. Vi vil også gerne have tid til at producere indhold til vores trofaste læsere.

0 0
11-01-2012 20:25:38

Nu vil jeg ikke bruge de samme ord som Bonbon, men jeg er heller ikke helt uenig. Kvaliteten her på siden er altså faldet, ofte så mangler anmeldelser en logisk rød tråd fra start til slut og i relation til andre anmeldelser det samme gælder mange artikler. Senest var der årets mobil, hvor i pludselig fandt ud af sgsii også være jeres årets mobil selvom iphone 4s kort for inden havde fået topkarakter og når man pointerer det får man at vide karakterer ikke kan sammenlignes, hvad er så meningen med et karakter system? Og hvor er logikken?

Dertil kommer at i bruger plads på artikler fra andre sider som ofte er af en så ringe kvalitet at selv et skoleblad ville afvise dem, hvor er jeres kritiske sans som gør at i sorterer stof fra. Så hellere færre artikler!

Dertil kommer at i har et umådelig stort fokus på iphone og ofte på den typiske jp ukritiske måde, hvilket medfører flammer i forummet, igen hvor er jeres kritiske sans, er det ikke et mål at være et kritisk medie som er eksperter inden for mobilverdenen?

0 0
Johnny K. Olesen 11-01-2012 21:24:19

Hej PeterL

Karaktersystemet har været diskuteret mange gange før og forklaret utallige gange før her på siden. Jeg vil nøjes med at konkludere, at hvis nogen har en bedre ide til et retfærdig og simpelt karaktersystem, så er vi åbne for gode ideer :-)

Vi benytter artikler fra partner-sider, såsom iphonecafe, t3, flatpanels m.fl. Vi er overbeviste om at kvaliteten af artiklerne vi låner fra disse partnere har en kvalitet, der mindst kan konkurrere med skolebladene på Rysensteen Gymnasium og Faaborg Gymnasium.

Jeg mener bestemt ikke, at vi behandler Apple/iPhone emner ukritisk, og når vi mangler detaljer i artiklerne, så har vi vores trofaste læsere til at hjælpe med detaljerne og andre vinkler.

Og så tror jeg altså at JyllandsPostens journalister bliver kede af at blive kaldt ukritiske. Men det er selvfølgelig også hele to år siden de sidst vandt Cavling prisen for undersøgende journalistisk.

Mht. til kritisk medie, så er det et meget stort emne, som kan diskuteres frem og tilbage meget længe. Det er ligesom, når man sælger elastik i metermål; Hvornår er man et kritisk medie, og hvornår er man mikrofonholder?

Personligt så er jeg af den opfattelse, at arbejder seriøst med emnerne, men derfor er der altid vinkler og synspunkter vi ikke får belyst i vores artikler.

Vores kløgtige læsere har så muligheden for at komme med deres synspunkter i vores kommentarfelter. Modsat mange andre medier så har vi rent faktisk en kommentarfunktion under alle artiklerne, så man kan kommentere vores artikler - eller måske ligefrem bidrage med noget konstruktivt.

Det er langt fra alle medier, der giver læserne mulighed for at kommentere deres artikler. Tænk lidt over det næste gang du læser en artikel på DR.dk, Tv2.dk, Berlingske.dk, Politiken.dk eller Jp.dk

Hvorfor mon de store "seriøse" medier ikke ønsker kommentarer fra brugerne?

0 0
11-01-2012 21:53:33

Sjovt nok havde Politiken i dag en artikel om hvem der var de mest populære ministre efter 100 dage og de begik den fejl at konkludere at de politikere der havde fået færrest stemmer var mindst populære. Hvis du stiller et spørgsmål i en undersøgelse så lad være med at konkluderere på basis af noget der ikke er spurgt om, Politiken misbruger deres egen statistik og det er ikke i orden.

Min pointe er at når man skriver en artikel så skal der være en rød og logisk tråd og den skal også være logisk i forhold til det man tidligere selv har skrevet ellers ender man som Telias direktør. Eller man ender med nogle ulogiske konklutioner, eksempel, en overskrift som siger at nokia l800 er bedste Nokia i mange år selvom man kun skal ca et år tilbage for at læse at i gav N8 en højere karakter, her er noget som er usandt i forhold til jeres egne artikler. Med andre ord hvis i ikke gider læse jeres egne artikler så er i for ukritiske.

Og nu vi er ved karaktersystemet, så har jeg endnu ikke set en egentlig beskrivelse, send gerne et link. Ellers er mit forslag at i dropper det og bare kommer med +/- listen. Et karaktersystem uden fokus er ikke meget værd og kunne spare jer for mange negative kommentar.

En sidste ting, ja i er et meget åbent forum og det er en stor kvalitet, og hvor ville det dog være dejligt hvis det kunne udnyttes til debat om indhold og ikke form.

0 0
Johnny K. Olesen 11-01-2012 22:29:53

Hej PeterL

Ja, det er nok forkert af mig at bruge ordet "forklaret", men vi har forsvaret karaktersystemet flere gange i kommentartråde hvor du selv har stillet spørgsmålet: http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/motorola-razr-rasende-hurtig-mobiltest,lid.18141#cmt_39673

Men jeg vil da gerne uddybe det lidt mere. Vores karaktersystem kan i store træk sammenlignet med den nye 7 trins karakterskala: http://pub.uvm.dk/2006/nyskala/kap03.html
Okay, vi har også nogle kriterier der skal være opfyldt for at kunne give en bestemt karakter, men hvilke kriterier der er tale om, det holder vi for os selv.

Grunden til at vi fastholder et karaktersystem er, at vi gerne vil give folk et mulighed for at få en fornemmelse for, hvor god/dårlig en telefon er.

Det er lidt ligesom, når man spørger sin seks årige datter om hvordan det er gået i skolen i dag. Standardsvaret er næsten altid "Der er gået godt" og så bliver man ikke så meget klogere. Så kan man omformulere spørgsmålet: "Er det gået bedre end i går?" og så får man ofte et mere brugbart svar. Sådan er det også med vores karaktersystem. Karakteren siger bestemt ikke alt, og den bør altid ses i forhold til selve artiklen. Karakteren skal dog give et generelt indtryk af om telefonen er et hit eller shit.

0 0
12-01-2012 08:41:51

Jeg tror i er de eneste der har et karaktersystem hvor man ikke kan se kriterirne, med andre ord så ved jeg som læser ikke hvorfor i har givet en bestemt karakter. Hvorfor skal disse kriterier være en hemmelighed? Og sammenligningen med 7 trinsskalaen giver i øvrigt ikke meget mening, jeg bliver ikke klogere på jeres karaktersystem ved at læse folkeskolens, iøvrigt fjollede, skala. Igen hvor er den røde tråd til jere skala?

En velformulere anmeldelse kombineret med en konklution der klart angiver om i anbefaler et produkt eller ej, kan faktisk være med til at fortælle om noget er hit eller shit. En karakterskala som jeres bliver holdt hemmelig for jeres læsere derimod skaber bare forvirring, hvor er logikken? En sidste ting, jeg håber at i er bedre til at formulere jer end en 6 årig pige, for ellers er vi jo reelt under skolebladsniveauet

0 0
Johnny K. Olesen 12-01-2012 09:49:00

Hej PeterL

Det link jeg har postet med 7-trins skalaen forklarer tingene ganske udemærket.

Vi offentliggør IKKE vores interne kriterier af flere grunde. Først og fremmest fordi producenterne ikke skal vide hvilke kriterier, som vi mener skal være opfyldt for at få en bestemt karakter.

Det er ikke fordi vi ønsker at være hemmelighedsfulde (cue: Twinpeaks soundtrack), men vi ønsker ikke at mobilproducenterne forsøger at påvirke os unødigt.
Vores læsere er nød til at acceptere den del. Men igen så er karakteren en meget lille del af anmeldelsen - fokuser nu på indholdet af anmeldelsen i stedet for udelukkende at hænge dig i karakteren.

Men igen så skal jeg efterlyse en bedre karakterskala - alle forslag er velkomme per. e-mail til redaktionen.

Med hensyn til formuleringer, så gør vi, hvad vi kan. Som læser skal man dog nok ikke forvente forkromede sætninger, som findes i dagbladet Information. Samtidig skal man som læser være klar over, at Mobilsiden.dk har tilknyttet en lang række journalister, som ikke alle har en journalistuddannelse eller længerevarende videregående uddannelse. Vi får heller ikke millioner i statstilskud, som de store mediehuse, så vi har heller ikke råd til en korrekturlæser, frugtordning eller en massør.

Samtidig så forsøger vi bevidst at holde både sætninger og formuleringer på et rimeligt niveau, hvor vi ikke taber alt for mange læsere. Vores LIX tal bliver altså holdes på et rimeligt niveau i de fleste artikler - prøv evt. vores artikler i http://elkan.dk/lixtal_lixberegner.asp

For sjov skyld kunne du jo tage en anmeldelse på Mobilsiden.dk og sammenligne LIX tallet med en artikel fra et skoleblad. F.eks. giver denne artikel et LIX tal på 49, hvilket er en del over det niveau, som vi sigter efter: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/kan-mobilnettene-i-danmark-klare-en-landskatastrofe-eller-terrorhandling,lid.16428/

0 0
12-01-2012 10:32:18

Hvis du smider en karakter i din anmeldelse og den giver et andet indtryk end teksten og især konklusionen, så ryger den røde tråd og troværdigheden.

Jeg har tidligere nævnt en simpel skala. For mig som køber er det interessant at vide hvad jeg får for pengene. Det vil formentlig ikke være det store problem at udvikle verdens bedste telefon hvis stkprisen er 100k. Med andre ord bør prisen være en central faktor. Hvis du tester en mobiltelefon og som det sidste spørger du dig selv hvor meget du ville give for den, så har du en karakter. Hvis der er tale om det bells den koster får den karakteren 1, hvis din pris er højere får den tilsvarende højere i karakter, modsat får den lavere hvis den ikke er pengene værd.

Med andre ord, så kan producenterne påvirke karakteren enten ved at lave bedre telefoner og/eller ved at lave dem billigere. Begge en fordel for forbrugeren.

0 0
Johnny K. Olesen 10-01-2012 18:42:57

Hej Nikolaj

Jeg vil godt lige aflive den lodret forkerte påstand med det samme. *Ingen* teleselskaber køber sig til interviews - den redaktionelle del af mobilsiden har ikke noget med den kommercielle del (reklamesalg) at gøre.

Vi får måske ikke altid spurgt om alt det rigtige og stillet alle de kritiske spørgsmål, man som læser kunne ønske sig, men vi stiller skam de spørgsmål med vi i den givne situation finder relevante. Sådan er det både med interviews og med vores artikler.

Rasmus Røge kommer med et par gode forslag til spørgsmål, som der kunne være stillet, men som interviewet viser, så blev der ikke spurgt ind til netop sagen med gebyrer.

Men bare fordi vi ikke lige får spurgt ind til nogle bestemte områder, så betyder jo ikke at interviewet er ubrugeligt. Vi kan jo ikke alle sammen lege "kontant" og afsløre de onde magthavere dagen lang. Nogle gange så kan det faktisk være næsten lige så interessant at høre historien bag eller historien om et tema - som f.eks. hvad en ny direktør vil gøre og har gjort.

Vi vil gerne forsøge at lave lidt flere at denne slags interviews med folkene i telebranchen, men vores læsere skal nok ikke forvente, at vi hver gang kommer med en liste over tabte klagesager fra teleankenævnet, og så begynder at udspørge direktøren for teleselskab X.
Den slags vil vi lade de licensbetalte medier klare, da de er langt bedre til den form for journalistik.

0 0
Rasmus Røge 10-01-2012 15:40:44

Udemærkede spørgsmål, men det virker lidt for konstrueret. Der er ingen kritiske spørgsmål og det virker lidt som om det er et bestilt eller konstrueret interview der sætter fokus på præcist de steder hvor Søren Abildgaard har forbedret tingene.

Hvorfor nævnes telias nye gebyr ikke?
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/telia-klar-med-nyt-gebyr,lid.18778/

Hvorfor sættes der ikke spørgsmålstegn ved det lignende gebyr hos Call-me?

Hvorfor ses der ikke på kundetilstrømning / fraflytning i det år han har været direktør hos telia?

Venstrehåndsarbejde!

0 0
10-01-2012 18:37:42

Hvis du kombinerer ovenstående interview med den artikel du linker til, så lykkedes det faktisk for Telia at miste endnu mere troværdighed.

Dit link gør faktisk ham direktøren totalt til grin.

Og angående det med at brænde nallerne, som han nævner, tjaa jeg tror også der mange der helst vil undgå at brænde nallerne, så Telia nejtak.

Til Søren Abildskov, hvis du vil gøre noget godt for Telias rygte, så prøv først at fjeren nævnte gebyr, efterfølgende så prøv at komme igennem 2012 uden at der kommer nye gebyrer og uden at i får nye bøder for ikke at overholde lovgivning. Prøv også at undgå at gøre ting som måske er lovlige men hvor man stadigt har en følelse af at live snydt hvis man skifter til Telia.

0 0

Om brug af cookies