De første dage med ASUS Zenfone 6 – Dag 1

Den første dag med ASUS Zenfone 6 bød på en guidet tur rundt i Valencia, hvor kameraet kunne få lov til at stå den første prøve.

ASUS inviterede til lancering af deres nye smartphone, Zenfone 6, i Valencia. Eftersom den kære chef er på vej til Kina, har jeg fået æren af at blive den første, der leger med Zenfone 6.

Over de næste dage vil jeg komme med mine første indtryk af telefonen, på godt og ondt. Uden at afsløre for meget kan jeg dog sige, at telefonen indtil videre viser sig ret underholdende.

ASUS Zenfone 6
ASUS har valgt LCD frem for OLED, hvilket nok er med til at holde prisen lidt nede. Skærmen er til gengæld rigtig fin, så man mangler ikke umiddelbart OLED her. Foto: Mobilsiden.dk

Det store blikfang må uden tvivl være ASUS’ nye Flip Camera, og ASUS inviterede da også på en guidet fototur rundt i Valencia, så vi rigtigt kunne eksperimentere med kameraet. Og ja, det er skide sjovt med det kamera, ikke bare fordi det er nyt, men også fordi det giver nogle muligheder man ikke finder andre steder – det vender vi tilbage til.

Selve telefonen er umiddelbart ret lækker. Mit første indtryk er, at den er forholdsvis let. Det kan selvfølgelig også skyldes at jeg dagligt foretrækker kolosserne, iPhone XS Max og Samsung Galaxy Note9, med ekstra beskyttelse i form af nogle ret habile covers. Bagsiden på ASUS Zenfone 6 er af glas, hvilket helt automatisk betyder fedtede fingre over det hele. Det skal dog ikke ligge Zenfone til last, da det bare er en generel sygdom på markedet. Fronten er uden notch eller bjælke i toppen, hvilket også er ret lækkert fordi bet betyder bedre udnyttelse af telefonens areal. Skærmen er dog ikke lige så godt udført som på OnePlus 7 Pro, som heller ikke er udstyret med et kamera på fronten. Generelt har ASUS Zenfone 6 en rimelig tyk kant som er en kende tykkere i bundere end på resten af telefonen. Jeg tror det er en nødvendighed, når man ikke gør brug af en buet skærm, og i brug er det på ingen måde til gene. For mig er der dog et lille minus ved at udnytte så stor en procentdel af fronten. Højtaleren er placeret i kanten af rammen, hvilket gør at man er nødt til at holde telefonen unaturligt langt nede for ikke at sende lyden over øregangene. Det irriterer mig en smule og kræver om ikke anden en smule tilvending.

ASUS Zenfone 6
Selvom jeg prøver at tørre den af, er den stadig fyldt med fedtede fingre. Foto: Mobilsiden.dk

På tur i Valencia

ASUS inviterede som sagt på en guidet tur i Valencia, så vi kunne få muligheden for at lege lidt med kameraet, hvilket alle deltagende udnyttede til fulde. Lad os starte med flip-funktionen. Idéen om at bruge det primære kamerasetup, både for og bag, er rigtig god. Det giver frontkameraet funktioner som EIS(billedestabilisator), vidvinkel og selvfølgelig 48MP-linsen. ASUS nævnte for mig, at de var lidt kede af, at Samsung fik lanceret Galaxy A80 før Zenfone 6, men det tror jeg ikke de skal være så kede af. Galaxy A80 har ganske vist også et kamerasetup, hvor bagkameraet flipper rundt og bliver frontkamera, men jeg tror ikke deres løsning har lige så mange muligheder som Zenfone 6. Samsungs kamera sidder i en ramme, der efter alt at dømme vil gøre det sværet at bruge i andre retninger end fremad eller bagud. ASUS’ model kan manuelt justeres i 180 grader, og det er her jeg tror, at Zenfone har en fordel. Da vi rendte rundt i Valencias gader var det utroligt rart, at jeg ikke skulle gå og kigge op hele tiden. Hvis jeg ville tage et billede af eksempevis et klokketårn, kunne jeg bare justere vinklen på kameraet med lydstyrkeknapperne, mens jeg kunne holde min telefon i en mere naturlig position.

Se også: Galleri: Sådan ser ASUS Zenfone 6 ud

En anden super lækker funktion i ASUS’ Flip Cam er panoramafunktionen. Jeg er klar over, at funktionen i sig selv har eksisteret i mange år, men ikke på denne måde. På Zenfone kan man bare holde telefonen i samme stilling, og så klarer kameraet resten. For mig giver det nogle bedre og mere stabile panoramabilleder, fordi jeg ikke skal skøjte rundt om mig selv med telefonen.

Nu har jeg storrost det innovative kamera, så det er måske på tide at kigge lidt på billedkvaliteten. Umiddelbart tager Zenfone 6 ret gode billeder og den tager dem hurtigt, hvilket er super vigtigt. Der er ikke noget værre for brugeroplevelsen, end et kamera der aldrig kan fange et godt billede, med mindre emnet står helt stille i flere sekunder. I forhold til kvaliteten tror jeg, at der skal en decideret blindtest til, før vi har et konkret svar på, hvor godt kameraet egentlig er. Herunder har jeg indkluderet en række billeder fra vores tur i Valencia. Artiklen fortsætter under billedet…

ASUS Zenfone 6 Valencia
Billede taget med alt på auto. Foto: Mobilsiden.dk

Jeg er klar over, at kameraet har været altoverskyggende på førstedagen. Det er lidt synd, for ASUS Zenfone er en temmelig kraftfuld telefon, på papiret. I morgen dykker jeg ned i motorrummet og kigger på specifikationerne, og hvilke kompromisser der er indgået for at holde prisen nede.

Min konklusion efter den første dag er, at ASUS Zenfone 6 er en sjov størrelse som helt sikert henvender sig til segmentet af smartphonebrugere, der går meget op i kameraet. Derudover virker Zenfone 6 til at være utroligt meget telefon for pengene.