Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   GreenMobility - Kom nemt og billigt rundt i byen [TEST]

GreenMobility - Kom nemt og billigt rundt i byen [TEST]

Med GreenMobility har du 400 elbiler i Hovedstadsområdet som står til din rådighed. Sådan lejer du nemt bilen via din mobiltelefon

De hvide og grønne Renault Zoe er let genkendelige i bybilledet
De hvide og grønne Renault Zoe er let genkendelige i bybilledet
Foto: Mobilsiden.dk

Hvis du bor i hovedstadsområdet, har du sikkert som mig, oplevet det at stå efter en fodboldkamp, biograftur eller lignende, ikke at kunne få en taxi, eller anden transportmulighed hjem.

De fleste gange jeg skal noget i indre by, vælger jeg personligt at cykle, da jeg ikke er den store fan af offentlig transport og en taxi generelt er for dyr og mange gange også for svær at få fat i.

Det er der nu råd for med GreenMobily - Din bybil.

Jeg er klar over, at der finder andre tjenester som DriveNow, men her har vi valgt at kigge på tjenesten GreenMobility enkeltstående, på sigt kommer der måske også en vurdering af de andre tjenester.

Læs også: Saphe eller ooono ? Hvilken trafikalarm skal jeg vælge ?

Sådan virker det

GreenMobility har i alt 400 elbiler af mærket Renault Zoe stående i det de kalder zonen, som dækker København og Gentofte, samt udvalgte steder som Herlev Hospital og Hvidovre Hospital og endelig Københavns lufthavn.

I den gratis app til Android og iOS har du et oversigtskort dels over hvor selve zonen er, samt også hvor de nærmeste elbiler befinder sig.

For at kunne bruge tjenesten, skal du først oprette dig som bruger, enten via app'en, eller via GreenMobility's hjemmeside.

Her skal du oplyse dit kørekort og betalingsoplysninger, og så vil du typisk blive godkendt og oprettet som bruger, indenfor 24 timer.

Læs også: Sådan får du Android Auto i din bil

i app'en Din bybil har du et kort hvor du kan se både zonen, samt hvor de nærmeste bybiler befinder sig.
i app'en Din bybil har du et kort hvor du kan se både zonen, samt hvor de nærmeste bybiler befinder sig.
Foto: Mobilsiden.dk

Når du er oprettet sin bruger, kan du via app'en se hvor de nærmeste biler befinder sig, samt hvor mange km's strøm der er på den enkelte bil.

Rækkevidden på en Renault Zoe elbil er ret begrænset, 70 km kan der tvinges ud af en fuld opladning. De ture som jeg har foretaget i bilen, har dog begrænset sig til maksimalt 12 km, så for mit vedkommende, har jeg ikke haft behov for en længere rækkevidde.

Når du har fundet en bil på kortet, kan du klikke reserver, og bilen vil stå som reserveret de næste 30 minutter til dig.

Du betaler ikke for reservationen, betalinger begynder først fra det øjeblik du låser bilen op.

i forruden kan du nemt se om en bybil er optager, ledig eller reserveret.
i forruden kan du nemt se om en bybil er optager, ledig eller reserveret.
Foto: Mobilsiden.dk

Når du er ved bilen, er det også din mobil, eller nærmere sagt app'en der er din nøgle.

Her klikker du helt simpelt på "lås op" i app'en, hvorefter at bilen låser op.

Du skal være indenfor 150 meter fra bilen, for at du kan låse den op - ja jeg har prøvet.

Når du har låst bilen op, så begynder "taxa-meteret" at køre. Det koster 3,50 kr. per minut at bruge bilen.

Hvis du er en hyppig bruger, kan du også få det der hedder Bybil Plus - her får du 20 timers brug per måned til en fast pris 1.195 kr.

Du kan parkere bilen på alle offentlige parkeringspladser indenfor zonen, og forsikring på bilen er også med. Hvis uheldet er ude, har du dog en selvrisiko på 5000 kr. 

Hvis du er en type som tit er i uheld, kan du købe en nedsat selvrisiko. Det koster 12 kr. og så er din selvrisiko kommet ned på 2500 kr.

Santidig med at du låser bilen op, får du i app'en mulighed for at anmelde eventuelle skader på bilen, samt vurdere hvor rengjort bilen er.

GreenMobility kører med elbilen Renault Zoe
GreenMobility kører med elbilen Renault Zoe
Foto: Mobilsiden.dk

Når du er kommet ind i selve bilen, er der en start/stop knap til at tænde og slukke bilen. Og samtidig har du en stor informationsskærm, hvor du blandt andet kan få vist vej hen til den nærmeste ladestation.

Bilen er super nem og betjene, og der er relativ god plads også på bagsædet. I nogle af bilerne er der et børnesæde i bagagerummet, disse biler kan du se med et symbol i app'en.

Du kan komme i direkte kontakt med kundeservice hos GreenMobility, hvis du har behov for det.
Du kan komme i direkte kontakt med kundeservice hos GreenMobility, hvis du har behov for det.
Foto: Mobilsiden.dk

Selve bilen


Når du er færdig med en tur i bilen, så kan du parkere den hvor du har lyst, så længe at det er indenfor zonen og på offentlig gratis parkeringsplads, eller en af GreenMobilitys Hotspot.

Herefter kan du afslutte turen i app'en. Dog skal du være opmærksom på, at når du klikker "afslut tur" så skal du sørge for at være ude af bilen, for her bliver turen altså afsluttet, på den måde, at her låses bilen, og din reservation forsvinder.

På min første tur, sad jeg i styrtregn og trykkede "afslut tur" i tørvejr i bilen, da jeg tænkte at jeg bagefter skulle trykke "lås bil" ligesom man skal trykke "lås op"

Det skal man så ikke, fandt jeg ud af.

Så når du er færdig med dig tur, så stiger du ud af bilen, får børn og ægtefæller ud, tømmer bilen for dine ting - og så kan du trykke "afslut tur"

Husk, at når du klikker
Husk, at når du klikker "ja" til afslut tur, så låser bilen, og din tur er slut. Sidder du i bilen, er du nødt til at gå ud, reservere bilen igen, og så kan du få låst bilen.
Foto: Mobilsiden.dk

Konklusion

Alt i alt er jeg meget begejstret for tjenesten.

Det er ret nemt at betjene app'en. De fleste ting er ret intuitive, og jeg havde ikke læst nogle manualer før jeg gik i gang.

Læs også: Apple tv eller Chromecast, hvad skal jeg vælge ?

Kortet giver en god oversigt over hvor der er biler henne, samt hvor mange km der er tilbage på bilerne. En anke kunne være, at der tit er biler i mit område, som kun har 15-20 km tilbage inden opladning. Jeg skal nok sjældent køre længere, men det giver for mig en lille usikkerhed, for hvad hvis der pludselig er kø eller et uheld, og jeg løber tør for strøm midt i trafikken.

Jeg har benyttet mig af at tage en GreenMobility bybil hjem til Rødovre fra indre København et par gange nu. En tur som typisk i taxi koster omkring de 250 kr. Har jeg i myldretiden en fredag kunne gøre for 119 kr. og en hverdag midt på dagen til omkring de 100 kr.

Så altså væsentlig billigere end med en taxi. I taxien ville jeg dog blive kørt lige til døren, hvor jeg med tjenesten lige skal gå ca. 300 meter fra den offentlige parkeringsplads, hvor jeg kan sætte bilen. Men for omkring 150 kr i besparelse, så kan jeg godt klare lidt motion ved siden af.

I app'en kan du en oversigt over dit forbrug, Den er dog en dag om at opdatere oversigten. Så dagen tur, den kan du først se dagen efter i app'en. Du får dog sendt en mail med en oversigt over dit forbrug, umiddelbart efter turens afslutning.

Husk, at når du klikker "ja" til afslut tur, så låser bilen, og din tur er slut. Sidder du i bilen, er du nødt til at gå ud, reservere bilen igen, og så kan du få låst bilen, lige det savner jeg i app'en.

Til gengæld kan jeg garantere, at jeg nu ved hvordan man låser bilen.

GreenMobility din bybil ender på flotte 5½ stjerner ud af 6 mulige.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies