Her er Danmarks bedste mobilbank-applikation

TEST: Flere og flere danskere benytter mobilbank applikationer på deres smartphone, men hvilken bank har den bedste? Vi har fundet vinderen.

Her er Danmarks bedste mobilbank-applikation

I dag bliver bankforretninger ofte klaret via mobilen, og netop derfor, er det for mange danskere vigtigt, at have en bank-applikation, som både er funktionsrig, men også fungerer effektivt i dagligdagen, mens den ser godt ud.

Mobilsiden.dk har vurderet applikationerne hos Danske Bank, Nordea og Jyske Bank, der til sammen repræsenterer over fire millioner danske bankkunder, og dermed sidder på hovedparten af bankmarkedet i Danmark.

Applikationerne har stort set de samme funktioner, men der er forskel på designet samt hvilke mobilplatforme, at de tre bank-apps er tilgængelige på.

Kontooversigter, overførsel af penge, kontakt til banken og telefonnummeret til spærring af kort er blandt de fælles funktioner. Danske Bank, Jyske Bank og Nordea giver også mulighed for indbetaling af girokort, og Nordea har eksklusivt funktionen ”låneregnskab”, hvor man på en simpel måde, kan holde styr på, hvilke beløb der er lånt ud, eller lånt af, forskellige personer.

”Modtag penge” hos Jyske Bank, giver ikke adgang til gratis penge, men til at sende en mail eller SMS, med ens kontooplysninger, til en person, som skal overføre penge til dig. Denne funktion har ingen af de andre i testen.

Jyske Bank

Forskellige designs

Jyske Bank har en let forståelig brugerflade, hvor funktionerne er præsenteret på en hylde, der minder om en bogreol. Det ser flot ud og signalerer, at Jyske Bank er lidt mere friske end konkurrenterne. Det underbygges af et link til Facebook, kaldet havkatten, samt en kaffekop med informationer om, at der altid er gratis kaffe i afdelingerne til alle, også dem som ikke er kunde i banken.

Danske Bank har med deres funktions-hjul været med til at sætte en ny designtrend inden for apps, og hjulet er bestemt også let forståeligt for brugerne. Men det nedtonede blå design, gør også applikationen meget konservativ. Derimod tager Danske Bank store point på Windows Phone, hvor designet er ualmindeligt lækkert, og faktisk bedre end tilfældet er på Android og iPhone.

Designet på mobilbanken hos Nordea er på alle måder en trist oplevelse. Det er funktionelt, men ikke lækkert. Her bør Nordea kigge konkurrenterne over skulderen, og finde inspiration, til at gøre det bedre.

Vinderne på mobilbank-design er Jyske Bank, med Danske Bank lige i hælende.

Danske Bank
Foto: Mobilsiden.dk

Virker det på mobilen?

Danske Bank er det pengeinstitut der er ude på flest mobilplatforme, det vil sige Android, iPhone, iPad og Windows Phone. Sidstnævnte lider dog under, at være den nyeste i rækken, og derfor er ikke alle funktionerne endnu rullet ud på platformen.

Windows Phone-brugerne må undvære Jyske Bank, mens Nordeas kunder, ikke har adgang til en rigtig iPad applikation. Her har konkurrenterne begge virkelig flotte udgaver, der udnytter den store skærm.

Jyske Bank fortæller til Mobilsiden.dk, at der sidst på året, kommer en mobilbank-app til Windows Phone.

Nordeas applikation er ikke en ”rigtig” bank-app, men en mobiltilpasset hjemmeside, der vises inde i en applikations-ramme. Fordelen er de samme funktioner og designs på alle smartphones, ulempen er, at designet og app’en ikke udnytter den enkelte platforms betjeninglogik, og ikke designmæssigt er specielt tilpasset.

Vi synes at Nordea springer over hvor gæret er lavest, og tildeler Nordea dumpekarakter på dette punkt.

Danmarks bedste bank-app er…

Taberen er klart Nordea, der slet ikke formår at udnytte potentialet i smartphones til fulde. Danmarks andenstørste bank har en ikke formålet at lave et design, der er interessant. Vi synes slet ikke Nordea tager mobilens store betydning for mange danskere, alvorligt nok.

Danske Bank og Jyske Bank er utrolig tæt på hinanden, og forskellene er minimale. Jyske Bank vinder på design, mens Danske Bank scorer det sidste pluspoint, ved at være tilgængelig på alle de store mobilplatforme. Funktionsmæssigt, er der stort set ingen forskel for kunderne.

Prisen for bedste mobilbank applikation, blandt de tre største banker, går til Danske Bank. Men de er kun et mule-hår fra at blive slået af de lidt mere friske, med gratis kaffe, i Jyske Bank.

Nordea

Kunder skifter ikke på grund af mobilbanken

Selvom alle danske pengeinstitutter er opmærksomme på, at kunderne har smartphones, er mobilbanken stadig i sin vorden, vurderer en ekspert.

– ”Generelt scorer alle banker fine karakterer når vi beder kunderne vurdere på netbankløsninger. Men vi er stadig i et tidligt stadie når det kommer til brug af mobilbank, der helt klart bliver vigtigere i fremtiden, end det er nu,” siger partner i den finansielle prisportal My Banker, Morten Westergaard, til Mobilsiden.dk.

Han mener ikke, at kunderne er parate til at skifte bank på grund af internet- eller mobilbanken.

– ”Kunderne skifter ikke bank som følge af en dårlig net- eller mobilversion. I dag skiftes primært bank af to årsager; priserne og en dårlig bankrådgiver,” slutter Morten Westergaard.

Vurdering af netbankerne

 

Danske Bank

Nordea

Jyske Bank

 

 

 

 

Se konto

X

X

X

Overfør penge

X

X

X

Betal girokort

X

X

Modtag penge

 

 

X

 

 

 

 

Spær kort

X

X

X

Kontakt banken

X

X

X

Find afdeling

X

X

X

 

 

 

 

Aktie handel

X

 

X

Valuta beregner

X

X

X

Valuta kurser

X

 

X

 

 

 

 

Depot

X

 

X

Egen kursliste

X

X

X

Låneregnskab

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLATFORM

 

 

 

 

 

 

 

Android

X

X

X

iPhone

X

X

X

iPad

X

 

X

Windows Phone

X

X

 

 

 

 

 

KARAKTER

 

 

 

 

 

 

 

Funktioner

6/6

4/6

6/6

Design

5/6

1/6

6/6

Platforme

6/6

5/6

5/6

 

 

 

 

Vinder

1

3

2

 

 

 

 

Antal kunder

2,2 mio.

1,7 mio.

0,5 mio.

Opfølgning på sagen

Historien tog relativt hurtigt en ny drejning. mobilsiden kunne ikke lade være. 10/7/2012 havde vi dette at sige med en artikel med fokus på Galaxy Tab vinder retssag – men ikke sej nok – Du finder den her. Se de seneste nyheder om emnet her.