iPhone 4 – fokus på interface (mobiltest) – del 2

TEST: I denne del af mobiltesten af iPhone 4 sætter vi fokus på bruger-interface og menu, der har mange gode - men også plads til forbedringer.

iPhone 4 – fokus på interface (mobiltest) – del 2

Som vi skrev i den første del af iPhone 4 testen, er designet helt i top. Spørgsmålet er, om også brugerinterfacet kan følge med den ydre ramme? Men først lidt baggrund.

Da Apple i 2007 lancerede den første iPhone, introducerede de samtidigt en HELT NY måde, at både se og betjene en mobiltelefon på. De gamle kringlede menuer med undermenuer osv. som mobilbrugerne var vant til blev erstattet af et enkelt overblik med én grafisk genvej til hvert program.

Apple har så at sige, bredt menuen ud på forsiden af mobilen, og gjort forsiden til menuen.

I forhold det denne koncept er der intet nyt under solen på den fjerde iPhone i rækken. Det er “mere af det samme” – dog med et par enkelte nye features, f.eks. “mapper”, men det vender jeg tilbage til senere.

iphone 4 nyt artikelfoto

Excellent smidighed

Som INGEN andre formår Apple i deres brugerflade, at være nærmest skræmmende smidige. Når man trykker sker der noget med det samme, og ventetid er der ingenting af. Dette gælder både, når programmer åbnes, og når der generelt bare slides rundt i menu-ikonerne.

Selv hvis mobilen har været slukket, kommer den lynhurtigt op at køre igen, og når først pin-koden er angivet, er den klar – jeg mener HELT klar. Ikke noget med “skal lige indlæse diverse halløj først” – men: Kode – og klar, så man fx direkte kan åbne browseren eller mailen, uden ventetid.

Fra slukket til “nu er jeg på nettet” har jeg målt 37 sekunder. Det har jeg aldrig nogensinde set hurtigere.

Voldsomt detaljeorienteret

Udtrykket “det skal ikke være kunst, det skal være færdigt”, gælder ikke i Apples tilfælde. Det mærkes tydeligt, at der kun skal produceres en mobiltelefon om året, og derfor hedder det nok mere “det SKAL være kunst” – og det er det virkelig også.

Prøv helt basalt at se på, hvor flydende “lås op”-knappen på frontskærmen er. Se hvordan teksten lyser op, og bølger i den retning, at slideren skal flyttes. Ikke nok med at det ser lækkert ud, så er det også så hamrende intuitivt, at selv børn på to år kan regne ud, hvad grafikken betyder.

Et andet eksempel er, når der skal vedhæftes et foto til en mail fra fotogalleriet. Her glider billedet først lidt tilbage, mens mailen åbnes (flydende) herunder, hvorefter billedet glider ind og sætter sig i mailen. Wow! Flot!

Kort-programmet har også bunkevis af detaljer. Når den skal vise hvor man er, kommer der ikke bare en “pin” eller ring. Nej, der kommer en ring som vugger som en skib i vandet, og som gradvist formindske i takt med, at positionen bliver mere præcis. Igen! Genialt!

Og sådan kunne jeg blive ved med at fremhæve småting, som ikke i sig selv er raketvidenskab, men som i det samlede billede giver en enestående brugeroplevelse.

Når der programmeres i så små detaljer, som Apple gør, tager det tid – LANG tid. Det er måske også forklaringen på, hvorfor andre mobilproducenten ikke i så høj en grad har fokus på de helt små detaljer. 

Jeg undres dog alligevel over, at andre ikke altid tilstræber det perfekte, men nøjes med “det er godt nok nu”. Trods alt, er det jo bare programmering – og det afhænger kun af, hvor lang tid man vil bruge på det. Apple har jo ikke opfundet noget, som andre ikke er i stand til at gøre ligeså godt.

Seks ud af seks stjerner på detaljerne.

iphone 4 nyt artikelfoto

Multitasking – flere programmer samtidigt

At multitaske, altså have flere programmer åbent på én gang, er ingen nyhed. Det har mobiler, og computere kunne gøre i årevis.

Problemet her er, at på f.eks. Windows Mobile platformen har multitasking ikke været intelligent. Programmer er vedblevet at køre i baggrunden uden grund, og brugt af både resourser og batteri.

Apple mener selv, at nu er de klar til multitasking – vel at mærke bedre end andre. Men sådan ser jeg det ikke på det. 

Klik to gange på “hjem” for at åbne en liste over de seneste programmer.

Jeg medgiver, det er let at gå tilbage til en tidligere applikation, men hovedparten af tredjeparts-programmerne starter blot op fra starten – og ikke hvor man slap sidst. Andre vender tilbage til applikationen, der så blot er sat på pause i baggrunden.

Årsagen er, at udviklerne (så vidt jeg har forstået) skal tilpasse det enkelte program til at understøtte Apples multitasking.

Jeg har formået at bruge mit løbeprogram (Endomondo), mens jeg har hørt musik med RealRadios. Men det virkede kun indtil RealRadios pludselig stoppede med at spille – så måtte jeg ud og genstarte RealRadios.

Du kan heller ikke se TV 2 News, og gå ud i mail, mens lyden stadig spiller. Når man vender tilbage, skal playeren igen starte op. Og sådan kunne jeg fortsætte med eksempler.

Apples multitasking er i høj grad blot, at programmet pauses, indtil man vender tilbage, med mindre applikationen specielt er programmeret til det.

Man oplever ikke, at “åbne programmer” gør telefonen sløv – naturligvis fordi programmet hovedsageligt ikke kører.

Så er Apples multitasking så bedre end andre producenters? Jo – hvis du sammenligner med Windows Mobile – nej, hvis du sammenligner med Android. Og præcist som på Android er såkaldte “taskkillers” ikke nødvendige – systemet styrer selv hukommelse m.v.

Fire ud af seks stjerner til multitasking, som altså primært bare er genveje til de seneste programmmer.

Nogle af mine mangler

Selvom mange ting i brugerinterfacet er virkeligt godt, er der også ting, der hænger og flagrer i vinden.

HVORFOR kan jeg ikke få et ikon, som direkte kan slå bluetooth og trådløst netværk til/fra? Hver eneste gang er det: Indstillinger – generelt – bluetooth – tænd. Der findes over 200.000 apps, men denne har jeg ikke løst.

Jeg kan heller ikke få vibrationsrespons i tasterne, når jeg skriver beskeder – og der findes godt nok smileys i SMS, hvis man altså downloader og opsætter en applikation til formålet – men kun andre iPhone-ejere kan se disse smileys. Ej heller er det muligt at ændre tonen på indkomne e-mails.

Jeg savner også, at genvejene er interaktive – fra andre systemer kendt som widgets. Vejr-symbolet viser hele tiden sol og 23 grader og værdipapirer viser hele tiden, at mine aktier er på vej op. Forklaringen er naturligvis, at Apple ikke har widgets på iPhone 4. Der er blot genveje til programmer – intet andet.

Mange mobilbrugere vil dog alligevel elske brugerfladen i iPhone, fordi den er vanvittig enkel – og det vil den være LÆNGE endnu. Men skal vi se på hvordan mobilmarkedet udvikler sig, så virker iPhone pludselig meget gammeldags i forhold til Android-mobilerne, og slet ikke særligt interaktiv.

iPhone 4, appstore nyt artikelfoto

Mapperne i menuen

Har du mange apps installeret, er der også mange forsider at bladre imellem. Dette løser Apple med “mapper”.

Træk ét ikon ovenpå et andet, hvorefter der kan oprettes en mappe.

Det er meget enkelt at håndtere, men på samme tid er det et brud på iPhones enkelthed, da man nu begynder at tilføje undermenuer i hovedmenuen – så “hvor var det nu lige, jeg lagde det”.

Mapperne er en fin feature, som også findes på Android – dog i en anden form. Men det er en feature, som i princippet sagtens kan undværes – set i overblikkets hellige navn.

Læs del fire af testen

Her kan du læse den tredje del af iPhone 4 testen

Sagens videre forløb

Der er sket en del siden vi bragte historien. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. d. 6/8/2010 dykkede vi igen ned i emnet med artiklen; Tag ‘store billeder’ med iPhone 4 – Næste artikel om temaet finder du her. Se også de seneste nyheder om emnet her.