Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Test: Saphe eller BEAM - hvilken trafikalarm er bedst?

Test: Saphe eller BEAM - hvilken trafikalarm er bedst?

Anmeldelse: Den populære trafikalarm Saphe har fået en ny konkurrent: BEAM. Vi har testet de to trafikalarmer i to måneder. Se hvilken der er bedst her.

Til venstre ses den nye trafikalarm BEAM. Til højre ses Saphe.
Til venstre ses den nye trafikalarm BEAM. Til højre ses Saphe.
Foto: Mobilsiden.dk

Der er i løbet af de seneste år opstået et stort marked for trafikalarmer - de små, batteridrevne dimser til bilen, som advarer om politiets fartkontroller, uheld og andre ændringer i biltrafikken.

I Mobilsidens test af henholdsvis Saphe og ooono - de to mest populære trafikalarmer lige pt. - var det Saphe, der løb med sejren. Sidenhen er der kommet en ny spiller på markedet i form af trafikalarmen BEAM, som firmaet Norgo står bag. Det er deres bud på en konkurrent til Saphe, så hvad er mere oplagt end at teste den nye BEAM mod netop Saphe?

Læs også: Saphe eller ooono: Hvilken er bedst?

Det har jeg gjort de seneste to måneder, og inden jeg indleder testen, vil jeg lige komme med den obligatoriske disclaimer omkring brugen af trafikalarmer, som der er en del kontrovers omkring. Først og fremmest er der intet ulovligt i at benytte trafikalarmer. Jesper Sølund, som er dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik, udtalte i 2016 følgende til Jyllands-Posten:

”Vi er grundlæggende ikke imod de her apps, der advarer om fartkontrol. Vi synes, det er glimrende, når de tjener det formål, at folk får sænket hastigheden og dermed ikke bliver taget i fartkontrollerne.”

Politiet melder også selv ud på eksempelvis Twitter, når der er fartkontrol, og det har på sin vis samme effekt som en trafikalarm, så du gør altså intet galt i at bruge en trafikalarm. Herfra skal der naturligvis også lyde en opfordring til fortsat at overholde hastighedsgrænserne og køre efter forholdene, selv om man har en trafikalarm i sin bil.

Med det overstået så lad os komme i gang med testen.

Både Saphe og BEAM kommer i nogle ganske små indpakninger.
Både Saphe og BEAM kommer i nogle ganske små indpakninger.
Foto: Mobilsiden.dk

Opsætning af Saphe og BEAM

Første del af testen går på opsætningen, hvor der er meget stor forskel på de to trafikalarmer. Lad mig sige det med det samme: Saphe klarede sig godt. BEAM klarede opsætningen knap så godt.

Saphe: Opsætningen af Saphe er utroligt gnidningsfri. Når du åbner den lille, firkantede papæske, skal du blot hive et lille stykke plastik ud, som sidder på batteriet inde i enheden. Det gør, at trafikalarmen nu kan tændes, og så får du ellers blot at vide på et stykke papir i æsken, at du skal downloade appen Saphe Link til iOS eller Android. Jeg har prøvet begge apps, som fungerer helt identisk.

Først skal du give appen lov til at bruge din telefons placering. Derefter får du straks at vide, at der er en Saphe-enhed i nærheden, og så trykker du ”Ja” til at parre telefonen med den, hvorefter du skal acceptere Saphes betingelser. Saphe er ganske gnidningsfri at opsætte, og så snart du har gjort det, kan du læse manualen i appen, så du ved, hvad de forskellige lyde og farver, som dioden blinker i, betyder.

BEAM: Opsætningen af BEAM er knap så gnidningsfri. Også her skal du downloade appen til iOS eller Android. Jeg forsøgte først at opsætte den via en Android-smartphone. Først skal appen have adgang til telefonens telefon-ID og placering, og så havner du bare midt inde i appen med et kort over fartkontroller. Du møder ingen skærm, der guider dig igennem opsætningen. Men det er ikke det første problem.

Appens sprog er som standard sat til engelsk, hvilket kan undre en, når det er et dansk produkt. Du skal derfor ind i indstillinger (nå nej, ”Settings”) og ændre sprog fra engelsk til dansk. Fint, nu er appen på dansk. Hvad så? Ja, så skal du selv finde ud af, hvor og hvordan jeg parrer telefonen med BEAM. Den medfølgende manual i æsken fortæller nemlig ikke hvordan.

Jeg fik testet min tålmodighed, da jeg skulle parre min Android-telefon med BEAM. Her forsøgte jeg tre forskellige gange.
Jeg fik testet min tålmodighed, da jeg skulle parre min Android-telefon med BEAM. Her forsøgte jeg tre forskellige gange.
Foto: Mobilsiden.dk

Tilslutningen til BEAM-enheden foregår ved at klikke på det lille BEAM-ikon nederst til højre på kortet eller ved at åbne den venstre sidemenu, hvor du kan klikke på ”BEAM enheder” (og ikke punktet ”Opsætning”, hvilket man ellers kunne tro).

Appen bruger 5-10 sekunder på at søge, og så har jeg – indtil jeg i dag opsatte BEAM forfra – fået en monster-lang liste af mystiske, ikke-eksisterende BEAM-enheder med hver deres forskellige navne. Det gjorde det praktisk talt umuligt at finde sin BEAM, da jeg måtte køre hele listen igennem, indtil det endelig lykkedes at parre med en af dem.

Den fejl ser heldigvis ud til at være rettet nu, for i dag lykkedes det appen kun at vise den rigtige BEAM-enhed på listen. Et klik på navnet, og du forbinder straks til trafikalarmen. Den giver to blå blink og to bip, og så er du klar. Eller det vil sige, at du selv skal finde vej ud af indstillinger igen og tilbage til kortet.

Det skal siges, at iOS-appen til BEAM er noget mere gennemført. Den føles lækrere i brug og er rent faktisk på dansk som standard, og den har ikke haft alle de børnesygdomme, som Android-appen har haft og til en vis grad stadig har.

Foto: Mobilsiden.dk

Trafikalarmernes design og montering i bilen

Når det kommer til selve monteringen i bilen, er Saphe og BEAM helt identiske. De er begge to utroligt små og kan være nærmest alle steder i bilen. De kommer begge med dobbeltklæbende tape på bagsiden, så de kan monteres næsten hvor som helst – i forruden, på instrumentbrættet og sikkert også andre steder.

Jeg har afmonteret og monteret både Saphe og BEAM mindst 10 gange de seneste to måneder og brugt dem i forskellige biler. Tapen kan sagtens holde til, at du finder nye pladser til dem. Bare pas på med, at tapen ikke bliver alt for snavset, da den ellers mister noget af klæbeevnen.

Jeg bliver også nødt til at knytte et par ord til de to trafikalarmers design. Saphe har to knapper: Et kort tryk på den røde knap til at indberette ulykker og farer, et langt tryk på den samme røde knap til at melde om biler i nødsporet og til sidst en blå knap til fartkontroller. BEAM har kun én knap, som bruges til at rapportere om fartkontroller.
Når Saphe spotter fartkontroller, blinker den blåt og hyler, og når der er ulykker, farer og biler i nødsporet, blinker den rødt og hyler. BEAM blinker også blåt og hyler ved fartkontroller, mens den blinker rød og hyler ved ulykker og køer. Begge fartkontroller hyler lige højt, vurderer jeg.

Begge er også konstrueret i plastik, hvor der er nem adgang til batteriet. Det øverste stykke plastik på Saphe, hvor der sidder to knapper, kan tages af resten af bunden, mens du kan dreje det øverste låg af BEAM. Begge trafikalarmer indeholder et CR2450-knapcellebatteri. Jeg nævner dette, fordi det er - desværre - relevant senere i testen.

Til venstre: Saphes database viser den korrekte fartkontrol - bemærk 93 personer, som har bekræftet den. Til højre: BEAM viser samme fartkontrol nogle hundrede meter ved siden af. Derudover viser BEAM en tidligere fartkontrol, som ikke er der. Begge fartkontroller i BEAM har kun 1 person bekræftet og 0 kørt forbi.
Til venstre: Saphes database viser den korrekte fartkontrol - bemærk 93 personer, som har bekræftet den. Til højre: BEAM viser samme fartkontrol nogle hundrede meter ved siden af. Derudover viser BEAM en tidligere fartkontrol, som ikke er der. Begge fartkontroller i BEAM har kun 1 person bekræftet og 0 kørt forbi.
Foto: Mobilsiden.dk

Saphe vs. BEAM: Sådan er i de brug

En besværlig opsætning er til at leve med, for det er trods alt begrænset, hvor mange gange man skal igennem det. Det vigtigste er trods alt, at den virker under brug, så lad os endelig ikke afskrive BEAM endnu.

Mobilsidens tidligere test af Saphe og ooono foregik i Hovedstadsområdet. Jeg har primært kørt rundt på Sydsjælland, hvor der er langt færre fartkontroller og ulykker at rapportere om. Ja, der kan sågar gå dage mellem fartkontrollerne. Derfor har jeg også måttet bruge fartkontrollerne i to måneder for at få et nogenlunde datagrundlag.

Selv om jeg aktivt har opsøgt flere af trafikalarmerne, har jeg nok kun kørt forbi sammenlagt 20 fartkontroller i perioden. Af dem har Saphe reageret alle gange, mens det kun er lykkedes BEAM at give lyd og lys fra sig to gange, hvor jeg har vidst, at der har været fartkontroller. Den ene gang, hvor BEAM reagerede, var en ulykke eller kø på motorvejen – men jeg kunne ikke spotte noget. Det kunne Saphe heller ikke, men den anden gang var en fartkontrol, som både BEAM og Saphe advarerede mig om.

Nedenstående video viser et typisk eksempel, hvor det kun er Saphe til venstre, der reagerer på fartkontrollen på højre side af vejen.



Saphe har et stort netværk af brugere, da ejeren af trafikalarmen sidste år opkøbte appen og hjemmesiden Fartkontrol. En mindst lige så vigtig faktor er også, at Saphe er et langt mere udbredt produkt. Jo flere der bruger det, desto bedre holdes databasen opdateret med, at nye fartkontroller kommer og forsvinder.

Konceptet er, at man kan rapportere om en fartkontrol/ulykke ved at trykke på knapperne på trafikalarmerne. Til at starte med er hændelsen ikke bekræftet, så folk bliver ikke advaret om dem, før der er flere i samme område, der også rapporterer om dem. Dermed undgår man falske positiver. Her synes jeg, at det virker til, at det ikke kræver mere end én person, før BEAM opretter hændelserne i sin database.

Til venstre: Saphes database viser en fartkontrol, som stadig er i gang. Til højre: BEAM viser en tidligere fartkontrol, som Saphe allerede har slettet på kortet, men viser ikke den aktuelle fartkontrol.
Til venstre: Saphes database viser en fartkontrol, som stadig er i gang. Til højre: BEAM viser en tidligere fartkontrol, som Saphe allerede har slettet på kortet, men viser ikke den aktuelle fartkontrol.
Foto: Mobilsiden.dk

Jeg har adskillige gange prøvet at sammenligne de to trafikalarmers databaser så hurtigt som muligt efter en fartkontrol er dukket op i mit område. Langt de fleste gange er fartkontrollen slet ikke at finde i BEAMs database, mens der er typisk er 30 personer - ja, helt op til 100 personer, der allerede har rapporteret om selvsamme fartkontrol i Saphes database.

Man kommer lynhurtigt til at få en fornemmelse af, at Saphe har en meget større, mere præcis og mere pålidelig database, og det er sådan set hele essensen af et produkt som en trafikalarm. Du kan ganske enkelt ikke stole på, at BEAM fanger alle fartkontroller, og ofte er de også placeret adskillige hundrede meter forkert på kortet. Du kan altså risikere at få en alarm, når du kører på en helt anden vej eller slet ikke at få alarmen, når du kører på en vej, hvor der er en fartkontrol.

Til venstre: Saphe viser en relativ ny fartkontrol (rød) og en ældre, som ikke får flere rapporteringer (gul). Til højre: BEAM viser kun den gamle fartkontrol, som er placeret på en forkert vej.
Til venstre: Saphe viser en relativ ny fartkontrol (rød) og en ældre, som ikke får flere rapporteringer (gul). Til højre: BEAM viser kun den gamle fartkontrol, som er placeret på en forkert vej.
Foto: Mobilsiden.dk

Jeg er faktisk ikke engang skuffet over, hvor ringe BEAM er i brug, for det var desværre det, jeg frygtede og forventede. Man må regne med, at når et nyt produkt som BEAM kommer på markedet, så er der slet ikke det nødvendige antal brugere til at opretholde en brugbar database over fartkontroller.

BEAM sælger sig selv på, at trafikalarmen ”benytter trafikinformation fra nogle af verdens største netværk, blandt andet TOMTOM”, men mig bekendt gælder det kun oplysninger som kødannelse og ulykker. Fartkontrollerne står brugerne selv for, og dem er der som bekendt endnu ikke særlig mange af.

Når det kommer til at advare om fartkontroller og ulykker, dumper BEAM altså i allerhøjeste grad. Til BEAMs forsvar skal det også siges, at den formentlig havde klaret sig bedre i København, hvor trafikken og befolkningen er markant tættere.

Jeg var nødt til at skifte batteriet i BEAM allerede efter en måned, da den havde drænet batteriet på hvad der må være rekordfart.
Jeg var nødt til at skifte batteriet i BEAM allerede efter en måned, da den havde drænet batteriet på hvad der må være rekordfart.
Foto: Mobilsiden.dk

Jeg er også nødt til at give BEAM endnu en sviner, selv om jeg synes, jeg har været hård nok ved den indtil videre. Den tidligere nævnte håbløse Android-app har næsten dagligt drænet min OnePlus 6 for batteri, indtil jeg blev så træt af det, at jeg nulstillede appen og lod være med at sætte BEAM op igen. Uden overhovedet at have rørt appen har den konsekvent drænet over 30 % af telefonens batteri – på en dag! Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, men det skulle en softwareopdatering dog have rettet op på.

I en periode åd BEAM-appen konsekvent over 30 % af batteriet på en OnePlus 6.
I en periode åd BEAM-appen konsekvent over 30 % af batteriet på en OnePlus 6.
Foto: Mobilsiden.dk

Jeg er desværre ikke færdig endnu. Det er nemlig ikke kun appen, der bruger meget strøm. Selv om både BEAM og Saphe lover to års batteritid, da enhederne selv går i dvale (på papiret i hvert fald), så oplevede jeg, at min BEAM helt ud af den blå luft gik død efter kun en måneds tid. Jeg måtte derfor genoplive den med et nyindkøbt CR2450-knapcellebatteri, og så var den kørende igen.

Læs også: Undgå fartbøder med trafikalarmen Saphe [TEST]

Det kan muligvis have hængt sammen med det enorme strømforbrug i appen, for batteriforbruget i appen og batteritiden i enheden har da været noget mere tålelig de seneste uger. Ifølge appen er BEAM nede på 91 % strøm efter en måneds tid på det nye batteri, hvilket altså giver cirka et års batteritid og ikke de to år, som BEAM lover.
Mig bekendt er det ikke muligt at se batteriets kapacitet på en Saphe, så der har jeg endnu til gode at se, hvordan den klarer sig. Indtil videre har den kørt uden problemer, så der har jeg (endnu) ingen anmærkninger.

Konklusion: Klasseforskel på Saphe og BEAM

Det er tid til at fælde dom over de to trafikalarmer. Som jeg ikke har lagt skjul på, er der ganske enkelt klasseforskel på de to trafikalarmer. BEAM dumper totalt til det, som er dens primære opgave: at advare om fartkontroller og ulykker, mens Saphe har spottet alle de fartkontroller, som jeg selv har opdaget, ligesom den også har været god til at advare om biler i nødsporet – ofte situationer, hvor jeg dog har følt, at den ikke engang behøvede at advare mig om situationen, men hellere være på den sikre side.

Der er dog trods det et argument for at vælge BEAM frem for Saphe: Prisen. Godt nok er der angivet en vejledende pris på 499 kroner for BEAM, men Bilka og Føtex har den ofte på tilbud til blot 199 kroner.

Læs også: Slip for fartbøder med ooono [TEST]

Saphe er dog efterhånden kommet til salg hos så mange forhandlere, at prisen hele tiden presses ned. I skrivende stund kan den købes for 389 kroner. Saphe er en dyrere trafikalarm end BEAM, ja – men den er til gengæld også længder bedre, og du får en trafikalarm, som rent faktisk advarer dig om de fartkontroller og ulykker, som du møder på din vej. Når BEAM advarer mig, ved jeg ikke, om jeg skal stole på det, når jeg ved, at alarmen udsendes på baggrund af en rapportering fra kun én person.

Konklusionen er klar: Trods fornyet konkurrence fra BEAM er det stadig storsællerten Saphe, der får Mobilsidens varme anbefaling. Saphe er med andre ord bedst i test.

Saphe er bedst i testen mod den nye trafikalarm BEAM.
Saphe er bedst i testen mod den nye trafikalarm BEAM.
Foto: Mobilsiden.dk
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies