Tomtom XXL – stort udsyn (GPS-test)

TEST: TomTom XXL giver med sin 5" skærm et kæmpe overblik til en overkommelig pris. Desværre mangler XXL en vigtig detalje.

Tomtom XXL – stort udsyn (GPS-test)

GPS-producenten Tomtom er kendt for at lave brugervenlige navigations-enheder, der dækker stort set alle behov.

Modellen XXL er en opskalering af den tidligere XL-version, hvilket betyder en forøgelse af skærmstørrelsen fra 4,3 til 5 tommer. Selvom XXL fylder mere i bilens frontrude, gør det ingenting for gevinsten er et bedre overblik – særligt steder hvor man ikke er kendt.

Sammenlignes Tomtom XXL med topmodellen GO930 Traffic bemærker man også, at designet af selve enheden er blevet mere moderne. Desuden er højtaleren af en meget bedre kvalitet.

Mere præcis rejsetid

I det daglige brug skal man lære at stole på GPS’en rutevejledning. Funktionen IQ Routes tager nemlig mange flere parametre ind i overvejelserne, end tilfældet er hos mange af de konkurrerende produkter.

Tid på dagen, tid på ugen, lysreguleringer, andre bilisters rejsetider og meget andet indgår i beregningen, når en rute planlægges.

For bilisten betyder det, at Tomtom XXL altid foreslår den mest optimale vej til bestemmelsesstedet og de mange data som indgår i beregningerne, giver en mere præcis ankomsttid.

I testperioden har vi tilbagelagt en del kilometre, og vi kan konstatere at tidsangivelserne er overraskende præcise – selv når turen er gået gennem det Københavnske motorvejs-helvede om morgenen.

Skulle man køre væk fra ruten, beregnes i øvrigt lynhurtigt et alternativ.

Placer bilen i den rigtige vognbane

Når der køres steder, hvor man ikke er på hjemmebane er “Avanceret vognbaneskift” noget, som er svært at leve foruden.

På skærmen vises realistiske fotogengivelser af fx sammenfletninger på motorveje samtidigt med, at der vises præcist i hvilken vognbane, man skal placere sig.

Denne feature gør en kørsel til fx Paris, til en behagelig oplevelse, da man VIRKELIG skal sove bag rattet, for ikke at finde den korrekte vej i første forsøg.

“Avanceret vognbaneskift” har i øvrigt været en del af Tomtom’s topprodukter de seneste par år.

Stort kortmateriale med i pakken

Ved købet af Tomtom XXL er kort over 42 lande i Europa installeret på enheden.

Der medfølger desuden en garanti for friske kort. Det betyder, at man skal tilslutte enheden til computeren (via programmet Tomtom Home), indenfor 30 dage efter den første tur er kørt. Derefter får man lov til gratis, at opdatere kortmaterialet til den nyeste version.

Da 20 procent af vejnettet i Europa ændrer sig hvert år, er det en vigtig detalje, at kortene er opdaterede. I den forbindelse skal du bemærke, at opdateringer koster penge.

Aktuelt er det sådan, at én kortopdatering koster 595 kroner. Et års-abonnement på kort, der dækker fire opdateringer, koster 295 kroner.

Kan du nøjes med de smårettelser som indrapporteres fra andre Tomtom-brugere verden over, kendt som Map Share, er disse opdateringer dog gratis at hente ned på enheden.

Ingen trafikmeldinger

I nogle GPS-enheder, fx Tomtom GO930 Traffic, kan trafikmeldinger modtages direkte på skærmen, hvorefter en ny rute foreslås, hvis det er relevant. Det kaldes RDS TMC.

Køres der primært i Danmark giver trafikmeldinger på GPS’en ikke den store mening, da forholdene sjældent er til det – og fordi RDC TMC kun dækker motorveje og enkelte hovedveje. Enheden vil altså kun i få tilfælde kunne beregne en mere optimal rute.

Gå turen derimod gennem Europa, er trafikmeldingerne næsten u-undværlige, hvis ikke man vil sidde fast i bilkøer – specielt i myldretiden.

Tomtom XXL IQ Routes har ikke denne trafikfunktion – hvilket må siges at være et stort minus. Den store skærm er jo nemlig genial til lange ture – og netop derfor kan man undres over, at Tomtom har udeladt trafikdelen.

Fiks holder til frontruden

Holderen til bilruden kaldes Easyport. Den er ret smart, da den let kan klappes sammen til at ligge plant med bagsiden på GPS-enheden, når den ikke benyttes. Derfor er det også let at finde plads til Tomtom i handskerummet.

Easyport er som sådan fin nok, men det kræver lidt øvelse, at få den til at klikke rigtigt på GPS’en.

I salgsæsken er et ladekabel til bilens strømstik, hvilket er en klar nødvendighed at medbringe på turen. Batteriet holder nemlig ikke strøm mere end nogle få timer.

Kun relevante funktioner

Et stort plus til Tomtom er, at de på XXL kun har inkluderet funktionaliteter, der er relevante for køreturen. Det vil sige, der er ikke Bluetooth til sammenkobling med mobiltelefonen – men dette er også fuldkommen lige meget, da det kun i sjældne tilfælde virker ordenligt.

Der er heller ikke MP3-afspiller, billedefremviser eller andre ting, som er fuldkommen irrelevante for køreturen.

Derimod kan der f.eks. benyttes interessepunkter, som er foruddefinerede adresser på lufthavne, hoteller, parkeringspladser m.v.

Samlet vurdering – næsten godkendt

Tomtom XXL IQ Routes er let at betjene og finde rundt i – også for utrænede GPS-trafikanter. Den finder vej – både let og præcist.

Men vi må konstatere at en Europa-GPS med 5 tommer skærm, der mangler trafikmeldinger, ikke er godt nok fra producentens side. Til gengæld er enheden ikke særlig dyr – under 2.000 kroner.

Skærmstørrelsen er vanedannede, men personligt vil jeg foretrække Tomtom GO930 Traffic til bilferien gennem Europa – også selvom den er lidt dyrere.

Samlet er Tomtom XXL dog stadig en af de bedste GPS-enheder på markedet til prisen. 5 ud af 6 stjerner.

Læs også:
 – Test af TomTom GO930 Traffic

Video: TomTom’s egen præsentation af XXL