10 ting du skal passe på når du handler online [TIP]

Der er mange faldgruber når du handler online. Men følger du disse råd, er du godt sikret.

10 ting du skal passe på når du handler online [TIP]

Handel på internettet bliver mere og mere udbredt. De fleste kan sikkert nikke genkendende til scenariet, hvor man i en presset hverdag, lige skal have sikret gaven til den kommende weekends fødselsdag. Det kan være svært at nå ud og kigge på butikshylder og finde den rigtige gave. Og her er nettet tit din ven, du kan ret nemt og hurtigt finde de fleste ting online, og med få klik kan du bestille den ønskede vare.

Der er dog lidt generelle råd, som at gode at have sig bag øret, når man handler på nettet.

Drop Facebook og få markant bedre batteritid på din mobil

Brug din sunde fornuft

Vær opmærksom på om du f.eks. pludselig kan købe mærkevarer markant billigere end alle andre steder. Er noget for godt til at være sandt, ja så stikker der som regel noget under.

Sprogfejl og mystiske priser

Hvordan er sproget på hjemmesiden, er det normalt flydende dansk, eller er der nogle underlige sproglige formuleringer. Er priserne lidt underlige, f.eks. 263,49 kr, så tyder det på, at det er en automatisk valuta omregner fra udenlandske priser.

Betal med kort

Lav aldrig en bank overførsel til en ukendt webshop, får du ikke din vare, er du ret dårligt stillet, i forhold til at få dine penge retur.

Der er flere fordele ved at betale med kort når du handler på nettet. Hvis webshoppen skylder dig penge kan du som udgangspunkt få pengene tilbage via din bank i følgende tilfælde

Hvis du udnytter din fortrydelsesret ved at nægte at modtage varen.
Hvis varen ikke er blevet leveret til dig.
Din bank kan tilbagebetale din betaling til dig, hvis du ikke modtager din vare. Husk dog lige først at tjekke med webshoppen, at den er afsendt og klag til dem, inden at du kontakter din bank.
Betaler du med Dankort, VISA-Dankort eller Mastercard, har webshoppen oftest en aftale med PBS. Det betyder at webshoppen først må trække penge på dit kort, når din vare et blevet afsendt.

Trustpilot

De fleste webshops har en profil på Trustpilot, hvor de handlende kan skrive en anmeldelse af deres handel med virksomheden. Du kan bruge Trustpilot som en guideline til andre handlendes oplevelser, er den generelle score på Trustpilot helt i bund, og er der udelukkende negative anmeldelser på siden, så er det måske ikke det bedste sted at lave din handel. Hav dog lige det i baghovedet, at sure kunder, er mere tilbøjelige til at ville sætte sig til tasterne og skrive en anmeldelse.

Tjek virksomhedens adresse og CVR-nummer

På langt de fleste danske hjemmesider, kan du finde virksomhedens adresse og CVR-nummer, dette er lovpligtigt at oplyse for virksomheden. Kan du ikke finde disse oplysninger, kan det være tegn på svindel. Er der et CVR-nummer, kan du tjekke virksomheden her

Find den samlede pris

Tjek den samlede pris, inden du betaler på webshoppen. Er der kommet flere omkostninger på prisen som ikke har været oplyst. Det kan være fragt, specielle leveringsomkostninger eller kortgebyrer for betaling.

E-handel over grænser

Det er vigtigt at være opmærksom på, hvilket land varen bliver sendt fra, når du har handlet i udlandet. Det har nemlig betydning for, hvor meget told og moms, du skal betale. Handler du indenfor EU, betaler du momsen i det EU land du handler i. Tjek altid, hvad det koster, at handle – ud over varens pris.

Tjek Facebook

Tag eventuelt en tur på Facebook og slå webshoppen op. Er der nogle problemer med den, er folk som regel ret gode og hurtige til at skrive det på den pågældende Facebookside. Tjek også hvor gammel deres Facebook side er, er den 14 dage gammel og har kun 2 opslag, kan det selvfølgelig entet skyldes at de er en nystartet shop ( så burde det nok stå i en af deres 2 opslag ) eller det kan skyldes svindel. 

Kan du komme i kontakt med dem

Er du i tvivl om der en noget skummelt over en butik, kan du altid prøve at kontakte dem. Enten telefonisk eller per mail. Igen, svarer de per mail, så læg mærke til sproget, er det flydende dansk, eller virker det til at have været en tur igennem google translate.

e-mærket

e-mærket er en mærkningsordning, som er med til at gøre det gennemskueligt hvilke webshops som er gode steder at handle. Tjek om webshoppen er e-mærket. Handler du på en webshop som er e-mærket og har en tvist, kan du altid kontakte e-mærket og få løst tvisten af deres jurister, uden beregning.

Læs også: Du sparer ikke strøm på mobilen ved at lukke alle dine apps

Har du selv nogle gode råd til handel på internettet, så tilføj dem gerne i kommentarerne nedenunder.

Sørg for at betale med kort når du handler online.