21.000 MobilePay-konti spærres efter cpr-validering

Danske Bank indfører cpr-validering i den populære MobilePay-app til betaling, men nu kommer 21.000 brugere i klemme.

21.000 MobilePay-konti spærres efter cpr-validering

Danske Banks MobilePay-app er nem at bruge og yderst populær, og i et forsøg på at forøge sikkerheden og gøre det sværere at svindle med appen, er 21.000 brugeres konti kommet i klemme.

De 21.000 brugere, som har tilmeldt sig navne- og adressebeskyttelse i cpr-registret, oplever at få sin MobilePay-konti spærret, efter validering af kontoen forsøges.

Cpr-valideringen i MobilePay er for nyligt introduceret, og derved skal navn og cpr-nummer indtastes hos flere og flere brugere.

Læs også: MobilePay misbruges af svindlere

Men det er ikke muligt, når du har beskyttet navn og adresse. I stedet får du en fejlmeddelelse om, at kontoen er spærret og at du skal kontakte Danske Bank.

”Hvis du har beskyttet adresse, skal vi stadig identificere dig. Derfor bliver kundernes MobilePay-konto midlertidigt spærret, og de får at vide, at de kan ringe til os i stedet,” siger Peter Kjærgaard, pressemedarbejder i Danske Bank, til version2.dk og tilføjer, at der ikke er tale om en fejl.

Læs også: Nu kan du bruge Mobilepay i supermarkedet

Der er altså intet i appen, der indikerer, at fejlmeddelelsen skyldes navne- og adressebeskyttelsen, men ved at kontakte Danske Bank får du at vide, at du skal igennem en noget omstændig procedure for at validere dig selv.

Validering med kopi af pas og sundhedskort i konvolut

Kunder uden for Danske Bank, hvilket omfatter 15.000 af de 21.000, skal i stedet vente på en konvolut med posten fra Danske Bank. Her skal en kopi af pas og sundhedskort sendes som alternativ validering, hvorved din konto kan blive åbnet igen.

Du må derfor undvære at sende penge i de to dage, som den alternative validering cirka tager. I mellemtiden kan du dog sagtens modtage betalinger fra andre.

Nemmere går det for de resterende 6.000 Danske Bank-kunder, som kan slippe af sted med at ringe Danske Bank op for at besvare en række kontrolspørgsmål som verificering.

Læs også: Bankerne opruster: Swipp køber Paii

Valideringen med CPR-nummer er sat i værk for at forhindre hvidvasking af penge og finansiering af foretagender i relation med terror, skriver version2.dk.

Det vil formentlig også sætte en stopper for den svindel med stjåle kreditkort, der finder sted med MobilePay. Her kom CPR-valideringen også på tale som en fremtidig sikkerhedsforanstaltning i den populære betalingsapp – og nu sker det altså.

Peter Kjærgaard beklager besværet for de ramte brugere og fortæller:

“Udgangspunktet har været at gøre det så ubureaukratisk som muligt for brugere med beskyttet adresse at blive identificeret og samtidig respektere deres ønske om beskyttet adresse. Desværre har det ikke kunnet foregå på anden måde, hvilket vi beklager,” siger han.

Læs også: Analytiker: MobilePay-regning bliver sendt videre til forbrugerne

Da Danske Bank udruller cpr-valideringen gradvist, er det ikke alle 21.000 brugere med navne- og adressebeskyttelse, der oplever at skulle indtaste oplysningerne med det samme. På længere sigt vil det endelige antal dog løbe op i 21.000 berørte brugere.

Med cpr-valideringen følger til gengæld den fordel, at du får din årlige beløbsgrænse hævet fra 50.000 til 80.000 kroner, mens du kan hæve den til yderligere 150.000 kroner med NemID-validering. Du kan allerede nu validere din MobilePay-konto ved at gå ind i “Indstillinger” efterfulgt af ”Læs om beløbsgrænser”-knappen.

MobilePay fejlmeddelelse
Denne fejlmeddelelse dukker op, hvis du har navne- og adressebeskyttelse. (Foto: version2.dk)