3-kunder skal selv arbejde for nedbruds-kompensation

Efter det store netværksnedbrud hos 3 får kunderne kompensation fra teleselskabet, men de skal selv gøre benarbejdet.

3-kunder skal selv arbejde for nedbruds-kompensation

Tirsdag var en sort dag for kunderne hos teleselskabet 3. Netværket brød sammen i store dele af landet, og de øvrige kunder oplevede, at den del af nettet der virkede, var overbelastet. Mange kunne derfor hverken ringe, gå på nettet eller sende SMS.

3 har nu meldt ud, at de giver 60 minutters kompensation til kunder med almindelige taleabonnementer. Kunder, der har de såkaldte dataabonnementer med mobilt bredbånd, får 5 GB ekstra datatrafik oven i den trafikmængde, de i forvejen har.

Teleselskabet har dog valgt, at talekunderne selv skal aktivere deres bonustaletid, ved på 3.dk under “Mit3” at fortage et tilvalg af en 60 minutters talepakke til nul kroner. Datakunderne skal derimod ikke foretage sig noget aktivt.

– “Vi har valgt at yde kompensationen på denne måde, da det er meget lettere for os at sætte op, end hvis vi automatisk skulle give alle kunder den ekstra taletid. Denne ‘pakke’ er allerede i vores system, og er derfor let at aktivere,” siger kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3 til Mobilsiden.dk.

3: Ingen spareøvelse

Når talekunderne selv aktivt skal gøre krav på deres kompensation, er det ikke et udtryk for, at 3 har spekuleret i, at nogle kunder nok aldrig får aktiveret deres gratis taletid.

– “Der er økonomiske overvejelser i alt hvad vi gør, men der er ikke tale om en spareøvelse. I forvejen er det her ikke billigt. Det vigtige for os, er at have fundet en løsning til kunderne, som vi kunne aktivere hurtigt. Budskabet er ikke, at alle skal have ekstra tale. Budskabet er, at vi skal gøre noget for de berørte kunder,” fortæller Stine Green Paulsen.

Hun lægger vægt på, at selskabet er kede af generne, og at kompensationen skal ses som et beklagende plaster på såret.

Ikke SMS til alle

3 er i øjeblikket i gang med at udsende SMS-beskeder til kunderne, der fortæller om muligheden for ekstra taletid, men ikke alle kunder kontaktes direkte.

– “Vi har ud fra nogle forskellige kriterier, blandt andet bopæl, forsøgt at identificere, hvem der har været hårdest ramt. Det er dem, som får en SMS. Vi har her særligt fokuseret på Sjælland, men også nogle kunder andre steder, vil modtage en SMS. Vi har ikke behov for at sige undskyld til dem, som ikke har haft et problem, men at komme i kontakt med dem, som har været berørt”, forklarer kommunikationschefen.

Ifølge 3 betragtes man som berørt, hvis man har været et sted, hvor netværket har været nede. Dvs. kunder som har haft problemer pga. overbelastet netværk, får ikke nødvendigvis en SMS. Dog har disse kunder – ligesom alle andre 3-kunder – alligevel adgang til talebonussen.

Hvor meget rykker en bonus?

Hvor meget en 3-kunde får ud af kompensation på 60 minutter i oktober måned, afhænger meget af, hvilket abonnement man har.

Hvis en kunde har “3Max” med seks timers tale, skal man altså tale mere end de seks timer, før bonussen udløses. En “3Magnum”-kunde med 50 timers tale, får således ganske travlt med at tale sig til en bonus.

Umiddelbart vil kunderne med “3Mikro”, der ingen minutter har inkluderet i pakken, få størst glæde af den gratis time, da disse kunder normalt er vant til at betale for alt deres taleforbrug.

Alle 3’s kunder kan få den ekstra times tale, hvis de selv aktiverer den via 3.dk eller kontakter kundeservice. Bonustaletiden gælder i oktober måned og skal være brugt inden den 1. november 2011.

Læs også:
Ingen kompensation til Oister-kunder for nedbrud
Baggrund: Derfor gik 3s netværk i sort 

Fortsættelsen i sagen

Siden artiklen udkom er der kommet mere til sagen. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. 31/8/2011 kom der flere nuancer om emnet med en artikel der drejer sig om Netto åbner mobilselskab – Fortsættelsen om emnet kan læses her. De seneste nyheder om emnet kan du læse her.