3 pålægger kunderne betalingsgebyr og en skjult ekstraregning

Forbrugerrådet kritiserer teleselskabet 3, for at pålægge forbrugerne en skjult ekstra regning.

3 pålægger kunderne betalingsgebyr og en skjult ekstraregning

Teleselskabet 3 ændrer nu kundernes betalingsvilkår, således at abonnementer fremover skal betales forud, i stedet for bagud, som det er tilfældet for de fleste i dag.

Det sker ifølge 3 for at strømline deres procedurer, men det har også andre fordele. 3 får nemmere ved at håndtere kunder der ikke betaler til tiden og har desuden mulighed for, at score en forhøjet rentegevinst, ved at sætte de forudbetalte kroner i banken.

– ”Når de flytter betalingstidspunktet, låner de faktisk pengene af forbrugerne, og dem sætter de selvfølgelig i banken. Der er simpelthen en ekstra rentegevinst og indtægt for 3 og en udgift for forbrugerne,” siger chefkonsulent i forbrugerrådet, Martin Salamon til Politiken.

3s kommunikationschef Stine Green Paulsen afviser dog at selskabet har ændret betalingsbetingelserne for at hæve indtjeningen:

– ”Vi tjener ikke flere penge ved at få betalingen forud end bagud. Det er fuldstændig det samme, kunderne kommer til at betale,” siger hun.

I et brev til kunderne skriver 3 desuden, at de fra 1. november vil opkræve 9,25 kroner per betaling via Betalingsservice. Det nye gebyr opkræves første gang til 1. december 2012. Gebyret for regninger på papir stiger fra 35 til 49 kroner.

Hvis kunden ikke kan acceptere pris- og vilkårsændringer, kan abonnementet opsiges indtil i dag (8. oktober 2012).