Analyse: Mobilforbruget afslører vores jul

Hvornår så vi Disneys juleshow, spiste anden og pakkede gaverne ud? En analyse af mobilforbruget afslører det hele.

Analyse: Mobilforbruget afslører vores jul

Post Danmark keder sig ikke i december, når julehilsner og julepakker skal frem, til nær og fjern. Men i de senere år, er sms og mms begyndt at slå mere og mere igennem i forbindelse med højtiderne. Det er nu bredt acceperet at der sendes en sms eller mms med ‘tak for gaven’ eller ‘glædelig jul’.

I år er sms blevet dobbelt så populært i julen som normalt. Specielt juleaftensdag er særpræget. Det viser tal som Telia, for Mobilsiden.dk, netop har hentet ud af deres logbøger over sms-forbruget.

”Det er nemt lige at sende en sms om formiddagen når de sidste hektiske detaljer for aftenen skal planlægges. De allersidste julehilsner bliver så sendt ud når familien samles foran tv til Disneys Juleshow klokken 16”, siger Rune Fick Hansen, pressechef hos Telia.

Mobilen kom dog ikke med da vi satte os til bords for at hygge over juleand og flæskesteg. Perioden mellem klokken 18 og 19 juleaften viser det laveste antal sendte sms’er i juledagene. Toppen blev nået klokken 21 til 23, hvor mobilen blev brugt til ‘tak for gaverne’.

Hvert sekund juleaftensdag blev der, hvor aktiviteten var højest, sendt 890 sms’er. Normalt sendes der 424 i sekundet. Samlet set blev der sendt 37 millioner sms’er i juledagene hvoraf de 13 millioner blev sendt den 24. december. Tallene er opgjort for Telias netværk, umiddelbart efter julen i år (2006).

I julen er mms også blevet populært. Forbruget er steget med 60 procent i forhold til en normal dag.

”Det ser ud som om familiens teenagere har hygget sig om eftermiddagen med at sende julehilsner via mms. Men så snart der sendes Disneys Juleshow, lægges kamera-mobilen væk”, lyder analysen fra Rune Fick Hansen.

Efter Disneys Juleshow kom der igen gang i mms’erne. Aktiviteten faldt dog mens der blev pakket ud og steg først igen da vi nåede til ‘tak for gaverne’.

Sidste nye om historien

Tematikken er stadig aktuel. Lasse Olsen fulgte op på sagen. 20/9/2021 pustede redaktionen nyt liv til historien med artiklen; Telia klar med to nye mobilabonnementer med Netflix – Du kan læse den her. Der er stadig liv i emnet. Læs seneste nyt om Telia..