Analyse: Mobilforbruget afslører vores jul

Vores julevaner kan aflæses direkte i teleselskabernes statistikker.

Analyse: Mobilforbruget afslører vores jul

Mobilen spiller en stor rolle juleaften. Det er bredt accepteret, at sende en besked med ‘glædelig jul’ eller ‘tak for gaven’.

Hele familien samles omkring det traditionsrige Disneys Juleshow på DR klokken 16. Mens der er ænder i ovn og på tv, sendes de allersidste julehilsner fra mobilen. Det bekræfter Telia, der for Mobilsiden.dk, har udarbejdet tallene. Efter tv falder sms-forbruget ret kraftigt.

Mobilen er ikke med, når vi sætter os til bords med julesul og flæskesteg. Perioden mellem klokken 18 og 19 juleaften, viser det laveste antal sendte sms’er i juledagene overhovedet. Fra klokken 21 til 23, bliver mobilen igen en del af vores aften – når der skal takkes for gaverne.

Præcis samme tendens bekræfter Sonofon.
 – "Vi venter at slå alle rekorder og er klar til jul. Via vores moderselskab Telenor, sørger vi for at have ekstra meget kapacitet klar, så vi kan håndtere alle opkald, sms’er og mms’er i højtiden", siger markedsdirektør i Sonofon, Peter Berg.

Sidste år på Juleaftensdag blev der, hvor aktiviteten var højest, hvert sekund sendt 890 sms-beskeder (omkring klokken 23). På en normal dag, er gennemsnittet 400-500 beskeder pr. sekund. Samlet set blev der sendt 37 millioner sms’er i juledagene hvoraf de 13 millioner blev sendt den 24. december.

Tallene er opgjort for Telias netværk, umiddelbart efter julen 2006. Selskabet har en markedsandel på sms på 35,9 procent.