Android koster teleselskaberne dyrt

Fejlraten på Android er så stor, at det koster teleselskaberne milliarder.

Android koster teleselskaberne dyrt

Der er et væld af Android-mobiler på markedet fra diverse producenter – lige fra HTC og Samsung over LG, Motorola og Sony Ericsson.

På blot et år er andelen af nysolgte smartphones med Android ifølge Gartner steget fra 17 til 43 procent.

Men Android-mobilerne koster teleselskaberne rigtig mange penge i reparation og returnering af telefoner. Det viser en analyse fra konsulentvirksomheden WDS, der estimerer, at det koster operatørerne 11 milliarder kroner om året.

Selvom der tages højde for, at Android er den mest udbredte platform, er der stadig uforholdsmæssigt flere klager over hardware-problemer.

For mange producenter

Årsagen er ifølge WDS-undersøgelsen, at der er så mange forskellige producenter af Android-mobiler, og at hardwaren ikke altid spiller sammen med softwaren.

Til gengæld er det helt anderledes med Apple og RIM, der bruger deres egne platforme på henholdsvis iPhone og Blackberry.

Samtidig fremhæver WDS dog, at grunden til Androids popularitet netop er, at Google giver mobilproducenterne frie tøjler. 

Men det koster teleselskaberne dyrt, når kunderne er utilfredse.

– ”Mange af kunderne bliver ofte en omkostning hos deres operatør, fordi de kontakter kundeservice for at finde en løsning eller værre endnu; de ønsker at få telefonen byttet,” skriver WDS.

Analysen er baseret på 600.000 opkald til kundeservice hos teleselskaberne verden over, som WDS har gennemgået og analyseret.

Se WDS-analysen her.