App-penge kommer fra få spillere

De såkaldte freemium-spil vinder frem i stor stil, men hvor indtjeningen kommer fra er overraskende

App-penge kommer fra få spillere

Halvdelen af de penge, der bliver tjent på in-app køb i spil til mobilen kommer fra 0,15 procent af dem, der spiller de spil. Et eksempel er det populære Candy Crush, som er gratis, men man kan tilkøbe sig fordele inde i spillet.

Påstanden kommer fra en undersøgelse, som marketingsfirmaet Swrve har foretaget blandt ti millioner spillere i januar.

Læs også: 4K gaming på vej til Android-universet

For at tjene penge uden at plastre sit spil til med reklamer, tyer mange til at gøre det muligt at købe sig en fordel i et givent spil. Dette kaldes in-app køb, altså køb inde i en app, og det er hovedindtægtskilden for freemium spillene, som er gratis som udgangspunkt, men koster penge for den fulde eller udvidede version.

Undersøgelsen viser også, at over 60 procent af en spillers første køb er på den første dag, ligesom der i gennemsnit går 24 timer fra spillet er hentet, og til det første køb er gjort. Til gengæld går der kun en time og 40 minutter fra det første køb til det andet.