Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple dominerede igen julesalget af smartphones

Apple dominerede igen julesalget af smartphones

Apple har haft endnu et godt julesalg af iPhones. Nye tal viser, at næsten halvdelen af alle nyindkøbte og aktiverede smartphones har et æblelogo bagpå.

It-giganten Apple sælger mange iPhones. Særligt i december måned, hvor der skal indkøbes julegaver, bliver der langet mange iPhones over disken. Det viser nye tal fra det Yahoo!-ejede analyseinstitut Flurry Analytics.

Læs også: Hver anden nye smartphone under juletræet var en iPhone

Analyseinstituttet har, via firmaet Oath, indsamlet data fra over 1 million apps og har derigennem indsigt i 2,1 milliarder smartphones på verdensplan. Ud fra disse data har analyseinstituttet kigget på, hvor mange nye smartphones der blev pakket op og taget i brug i perioden 19. til 25. december.

Apple stod i år for næsten halvdelen af alle nye aktiverede smartphones.
Apple stod i år for næsten halvdelen af alle nye aktiverede smartphones.
Foto: Flurry

Og resultaterne taler for sig selv. Af alle aktiverede smartphones i perioden står Apple for intet mindre end 44 % af disse, og utroligt nok er det fortsat iPhone 7, der er blevet givet flest af ifølge tallene.

15,1 % af de nye iPhones var iPhone 7, mens iPhone X, iPhone 8 og iPhone 8 Plus til sammen udgør cirka en tredjedel af de nye iPhones. Også iPhone 6 bliver forsat solgt i store mængder med en andel på 14,7 % af de nye aktiverede iPhones. Det skyldes formentlig, at Apple relancerede iPhone 6 i marts måned i nogle lande, og at den naturligvis er billigere end de efterfølgende iPhones.

Her ses fordelingen af de aktiverede iPhones denne jul.
Her ses fordelingen af de aktiverede iPhones denne jul.
Foto: Flurry

Det næstbedst sælgende smartphonebrand i juleperioden er Samsung, som dog må nøjes med at stå for 26 % af de nye aktiverede smartphones. Det er nogenlunde svarende til den markedsandel på omkring 22 %, som Samsung har for tiden. Apples høje andel af julesalget på 44 % er derimod markant højere end markedsandelen på omkring 14,5 %, hvilket vidner om, at det er et særdeles populært ønske hos mange personer.

Apple er dog vant til, at salget peaker så meget i netop december måned, for det er præcis samme andel af julesalget, som Apples iPhones også udgjorde forrige jul. Da stod Samsung dog ’kun’ for 21 % af de aktiverede smartphones, så her er der altså fremgang at spore. Det samme er der hos Huawei, der nu står for 5 % af alle nye smartphones frem for 3 % sidste år.

Andelen af phablets stiger og stiger år for år.
Andelen af phablets stiger og stiger år for år.
Foto: Flurry

Phablets er kommet for at blive

Via de mange data, som analyseinstituttet indsamler, er det også muligt at danne sig et billede af, hvilken skærmstørrelse ejerne af smartphones foretrækker. Her ses en klar tendens: at phablets på mellem 5” og 6,9” er kommet for at blive. Siden 2015 er andelen af phablets på markedet steget og steget. Fra at udgøre 27 % og 37 % i henholdsvis 2015 og 2016 fylder de nu hele 53 % af alle størrelser.

Læs også: Phablets dræber tablets

Det er sket på bekostning af de mindre smartphones, eller dem som i dataene kaldes for medium smartphones med skærmstørrelser på mellem 3,5” og 4,9”. Markedet for små tablets er også næsten halveret siden 2015 i takt med at flere får større smartphones – eller phablets.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies