Apple og Google topper hitlisten over mest værdifulde brands

De to IT-kæmper Apple og Google distancerer konkurrenterne i kampen om at være det mest værdifulde brand.

Apple og Google topper hitlisten over mest værdifulde brands

Det afspiste æble og det farvefulde søge-logo cementerer deres plads som verdens absolut mest genkendelige brands. Det ses i Interbrands årlige opgørelse over de mest værdifulde brands.

Det er nu tredje år i træk, at de to selskaber har delt podiet, mens den forrige etter, Coca-Cola, fastholder sin tredjeplads til trods for en lille tilbagegang.

Målt på brandets markedsværdi noterer Apple sig dog for et væsentligt løft på 43% procent til i alt 1,131 trillioner kroner – og bliver dermed det første brand der opnår det stratosfæriske beløb. Dermed distancer mærket med æblet konkurrenterne, ved at være lige så værdifuld som Google, Samsung og Sony lagt tilsammen.

Se også sidste års resultat: Apple fortsat verdens største brand

Verdens tolv mest værdifulde brands.

Generel fremgang i forbruger-tech

Herunder kan du se de mest værdifulde IT-selskaber med forbrugerløsninger:

  • Google (2. plads + 12%) 
  • Microsoft (4. plads + 11%)
  • Samsung (7. plads – 0%)
  • Amazon (10. plads +29%)
  • Intel (14. plads + 4%)
  • Facebook (23. plads + 54%)
  • Ebay (32. plads – 3%)
  • Sony (58. plads – 5%)
  • Panasonic (65. plads + 2%)
  • Huawei (88. plads + 15%)
  • Lenovo (100.plads – ny)

Interbrands liste er baseret på et brands evne til at fastholde kunder, overbevise kunder forud for et køb, og i hvor høj grad mærket har indflydelse på en kundes loyalitet over for et brand.

Du kan se hele listen her.