Apple og Motorola i verbal in-fight

Topchefer fra Apple og Motorola retter skarp kritik mod begge firmaers forretningsmetoder og smartphones.

Apple og Motorola i verbal in-fight

Ledende topfolk fra Apple og Motorola har en lille strid mellem hinanden i disse dage, hvor der fra begge fløje bliver hakket ned på modpartens måde at føre forretning på, når det gælder smartphones.

Det er Apples chefdesigner, Jonathan Ive, der først er ude med kritik af Motorola. Han er ikke videre begejstret for Motorolas tiltag med at give dig mulighed for at tilpasse din smartphone efter egne ønsker med hjemmesiden Moto Maker.

Siden 2013 har du med Moto X-topmodellerne kunne vælge mellem en bred vifte af farver og materialer til både fronten og bagsiden, ligesom ekstra detaljer som egen indgravering også er mulig.

Jonathan Ive
Jonathan Ive i sin sædvanlige posering fra en Apple-video.

Jonathan Ive: Motorola frasiger sig ansvaret som designer

Men det bryder Jonathan Ive sig ikke om. Til avisen The New Yorker stiller han op til et stort interview, hvor emnet falder på en af konkurrenterne, nemlig Motorola.

“Deres værdisag var ‘Gør det til hvad du vil. Du kan vælge, hvad farve du vil have’. Og jeg mener, at det er at give afkald på ens ansvar som designer” , siger han med en slutbemærkning om ikke at nævne det i avisens interview.

Jonathan Ive mener altså ikke, at det er godt som designer at lade forbrugerne tilpasse designet på smartphones, men det er Motorolas administrerende direktør bestemt ikke enig i.

Rick Osterloh
Rick Osterloh under en fremvisning af Motorola-produkter sidste år.

Motorola: Apples prismodel er skandaløs

Til BBC svarer Motorola-chef, Rick Osterloh, tilbage på kritikken fra Apple og langer først ud efter deres prismodel, som han kalder skandaløs. Han argumenterer også for, hvorfor Motorola lader forbrugerne designe deres Moto X selv:

“Vores overbevisning er, at slutbrugeren bør inddrages i designprocessen af produkter. Vi tror, at fremtiden er i at tilbyde lignende oplevelser og glimrende forbrugervalg til let tilgængelige priser. En god mobiloplevelse bør ikke være en dyr luksus. Det bør være et tilgængeligt valg for alle”, udtaler Rick Osterloh.

Motorola og Apple ligger altså fjernt fra hinanden, når det gælder deres måde at udvikle og sælge smartphones på. Men har de to topchefer ret i kritikken? Del gerne din holdning i en kommentar nedenunder.

Emnet er ikke færdigdebatteret

Interessen for tematikken fortsatte. mobilsiden holdt fast i sin interesse i tematikken. 18/2/2015 gik vi videre med artiklen om Ultra-slowmotion på vej til mobilen. Se det her – Det videre forløb i sagen finder du her. Temaet er stadig aktuelt. Klik her for at læse seneste nyt..