Apple scorer bundkarakter fra forhandlere

Den hårde styring, som kendetegner Apple i samarbejdet med forhandler, betyder nu producenten får bundkarakter af forhandlerne.

Apple scorer bundkarakter fra forhandlere

Forbrugerne elsker Apple, men for forhandlerne er det ikke altid lige nemt da samarbejdet styres hårdt af den amerikanske producent.

Ligesom Apple har fuld kontrol over deres produkter, så har de også et meget kontrolleret salgskoncept, som betyder der er krav til alt fra butiksindretning, prissætning og lignende. Forhandlerne accepterer det, da produkterne gør folk kommer ind i butikken, men det har også betydet, at der er et meget anstrengt forhold mellem Apple og it-kanalen. Det skriver Computerworld.dk.

Hele situationen og forholdet mellem forhandlere og Apple er bestemt heller ikke blevet bedre efter Steve Jobs døde i oktober måned 2011, hvilket også betød noget af Apple-magien er forsvundet.

Channelworld har lavet en image-undersøgelse for 2012, hvor Apple scorer bundkarakter eller i hvert fald i nærheden af bundkarakter når det gælder de ellers klassiske kanal-dyder.

Helt syv bundplaceringer blev det til af de i alt 17 del-kategorier, men også forhandlernes vurdering af selskabets ledelse er røget fra en tredjeplads til en plads som nummer 23 og tiltroen til innovation og produktudvikling er også dalende.

Du kan se hele undersøgelsen via Computerworld.dk.

Redaktionen fastholder fokus på sagen

Siden redaktionen publicerede denne nyhedsartikel er der kommet nyt i sagen. mobilsiden gik et skridt videre. 19/12/2012 kørte vi nyheden Samsung dropper retssager mod Apple – Klik her. Er du interesseret i absolut seneste nyt om temaet, så klik her..