Apple viser flere mobilreklamer end Nokia

I Europa vises der nu flere reklamer på Apples telefoner end på Nokias.

Apple viser flere mobilreklamer end Nokia

Som endnu et tegn på, at den gamle `mobilkonge´ Nokia er på vej ned fra tronen, så vises der nu flere reklamer på Apples telefoner end på Nokias i Europa. Det viser en ny opgørelse fra InMobi.

Hvis man udelukkende kigger på reklamemarkedet fordelt på telefonproducenter, så blev der i andet kvartal 2011 vist over 2 milliarder reklamer på Apples telefoner i Europa – svarende til en markedsandel på 19,5%. Nokia havde i den samme periode kun havde en markedsandel på 18,7%. Samsung tager tredje pladsen med 17,5%.

Lidt anderledes forholder det sig, hvis man kigger på reklamer fordelt på styresystem. Her stod Android for 24,9%, Apples iOS 19,5% og RIMs Blackberry OS 15,7%.

Android presset i Europa

Googles Android styresystemet har tabt terræn i forhold til Apples iOS.

Ifølge inMobils data, så faldt Android markedsandel på reklamemarkedet 5% i andet kvartal, mens iOS’s andel i samme periode steg 3,3%. Det var dog RIM, det løb med den højeste vækst på 6,1%.

Hele det Europæiske mobile-reklamemarked voksede i andet kvartal med 21%, hvoraf den største tilvækst på 31% kan tilskrives smartphones. Tre ud af hver fem mobile-reklamer i Europa bliver nu fremvist på en smartphone, og væksten er i sær stor i England og Spanien.

Historiens videre forløb

Siden redaktionen publicerede denne historie er der kommet nyt om sagen. mobilsiden kørte videre med bolden. 15/7/2011 kom der nyt i sagen med historien; Nokia E6 – fornuftig men ikke optimal (mobiltest) – Læs den her. Få også seneste nyt om sagen her.