Apple Watch giver rivalerne baghjul

Apples første færd på smartwatch-scenen udkonkurrerer alle rivalernes smart-ure - tilsammen.

Apple Watch giver rivalerne baghjul

Apple Watch er selskabets første nye produktkategori siden iPad’en debuterede i 2010 – og egenhændigt vendte op og ned på det dengang nicheprægede tablet-marked.

Det californiske selskab gentager nu historien, ifølge recode.net, ved at indtage en klar førerposition inden for markedet for smartwatches.

Tal fra analyseinstituttet Canalys peger nemlig på, at Apple har solgt flere Watches siden lanceringen i foråret, end samtlige konkurrenter lagt til sammen i de seneste fem kvartaler.

Læs også: Apple Watch til test – Sporty og kringlet luksus [TEST]

Skuffer alligevel analytikere

Selvom Apples Watch udkonkurrerer alternativerne, skuffer Apples salgstal visse investorer, som forud for lanceringen spåede, at Apples ville sælge langt over 20 millioner eksemplarer af deres første smartwatch – inden udgang af 2015.

Canalys anslår, at Apple indtil videre kun har solgt 7 millioner Watches og flere kilder melder om, at interessen for uret er kølnet efter en stærk salgsstart.

Apple Watch fik dog ikke den brede debut som håbet, da mangel på en væsentlig skærmkomponent skabte forsyningskvaler.

I Danmark fik Apples smart-ur først salgsstart mod slutningen september.

Læs også: Apple Watch kommer officielt til Danmark: Her er priserne

Mere om sagen

Siden redaktionen kørte opslaget er der kommet nyt i sagen. mobilsiden har holdt fast i temaet. 4/11/2015 puplicerede vi en ny vinkel på sagen med en nyhedsartikel med fokus på Analytiker: Apple lancerer 4″ iPhone i starten af 2016 – Næste artikel om temaet finder du her. Vi følger op på emnet. Se seneste nyt her.