Applikations-kamp på Roskilde

To applikationer kæmper om publikums gunst ved årets Roskilde Festival. Brugerne har valgt.

Applikations-kamp på Roskilde

Den officielle Roskilde-applikation er ikke synderlig populær blandt brugerne. Kun halvanden stjerne har brugerne givet applikationen i iTunes, mens den uofficielle applikation har fået fire en halv stjerne.

Sidste år fremstillede udvikler-teamet Robocat nemlig, i stille protest mod manglerne i den officielle, deres egen app. På fire dage skabte de en app, med væsentlig færre funktioner – der til gengæld bare spiller. Det fortæller én af udviklerne bag, Michael Flarup.

Den uofficielle applikation tager udgangspunkt i et program, som brugerne kan specialsy, ligesom en størstedelen af applikationen fungerer offline – noget af det, den officielle applikation har fået stor kritik for at mangle.

roskilde app uofficiel
Den uofficielle Roskilde-app blev sidste år hentet over 10.000 gange, og Michael Flarup forventer at ramme samme antal i år.

Ny foto-funktion

Igen i år har Robocat lavet en uofficiel applikation, der endda har fået en ny funktion.

I år er det nemlig muligt at tage et foto fra applikationen, som bliver lagt op på foto-portalen x.dk, som Michael Flarup også står bag.

Her kommer billederne ind i en lind strøm, og det er muligt at kommentere med tekst eller endda med et foto, ligesom alle billeder er geo-tagget, så det er muligt at finde frem til den fest, der er på billedet.

Kritik fra brugerne

Men nye funktioner er der ikke mange af i den officielle Roskilde-app. Og det er netop noget af det, publikum kritiserer.

“Det mest imponerende er, at man har valgt at ignorere de flere hundrede kommentarer til 2010 app’en, og lavet en 2011 app med præcis de samme fejl og mangler,” skriver en bruger blandt andet på iTunes.

Bruger-skabte apps

Bag den officielle applikation står udviklervirksomheden Little Big Ideas. I år, ligesom sidste år, skabte de Roskilde Festival Mobile Guide.

Hos Roskilde-teamet mener de ikke, at det er et spørgsmål om, at der ikke er lyttet til brugerne – tvært imod. I år er de nemlig gået et stort skridt hen imod brugerindvolvering, som skal give endnu flere applikations-muligheder.

-”Vi har faktisk lyttet til brugerne, og vi har forsøgt at imødekomme de ønsker, der har været, så godt som muligt, med de begrænsede ressourcer vi har,” forklarer Simon Sørensen, der er mobil-ansvarlig for Roskilde Festivalen.

Han understreger, at det er vigtigt for festivallen, at brugerne og publikum er involeret, og er med til at bidrage med de funktioner, som er vigtige for dem.

Derfor har Roskilde Festivalen skabt projektet LABS, hvor brugere kan skabe deres egne applikationer, og deltage i en konkurrence.

Det har blandt andet resulteret i applikationer, der både kan guide dig til specifikke madboder, eller til det reneste festival-toilet. Den officielle applikation henviser til alle applikationerne, under punktet Festival Apps.

-”Vi synes det går godt i spænd med ‘The Orange Feeling’, at publikum leger med, frem for at vi dikterer, hvordan vi synes en applikation skal være,” forklarer han.

Mere bruger-involvering næste år

Og faktisk vandt den uofficielle applikation LABS-konkurrencen.

-”Næste år vil vi se en endnu større involvering af publikum, og forhåbentlig kan vi fordoble antallet af bruger-applikationer,” siger Simon Sørensen til Mobilsiden.dk.

Læs også:
Følg Roskilde Festivalen på mobilen