Avis: Google vil snart blokere reklamer i Chrome

Google går snart til kamp mod tjenester såsom Adblock Plus ved at tilbyde sin egen indbyggede funktion i Google Chrome med en mindre aggressiv filtrering.

Avis: Google vil snart blokere reklamer i Chrome

Hvem have troet, at en af verdens største udbydere af internetannoncer, Google, vil begynde at tilbyde en adblock-lignende funktion i sin Google Chrome-browser? Sådan lyder det i hvert fald fra avisen Wall Street Journal, og der er faktisk mening med galskaben.

Ifølge kilder bekendte med Googles planer arbejder it-giganten nemlig på en ny funktion i Chrome-browseren både på desktop og på mobilen, som vil filtrere bestemte typer af reklamer fra, som er kategoriseret som uacceptable, og som giver en dårlig brugeroplevelse.

Læs også: Nu kommer der reklamer i Facebook Messenger

Langt fra alle reklamer bliver altså sorteret fra, men kun dem, som ikke lever op til kravene fremsat af brancheorganisationen Coalition for Better Ads. Ifølge disse nye standarder, som er blevet færdiggjort så sent som i sidste måned, er reklamer såsom popups, videoer der automatisk starter med lyd og store reklamer, som fylder hele skærmen og indlæser før sidens normale indhold med eksempelvis nedtællere blandt reklamerne, som vil blive sorteret fra.

Det er endnu ikke bestemt hos Google, om funktionen skal aktiveres som standard eller ej, men det kan meget vel være en mulighed ifølge avisen. Det forlyder også, at Google overvejer at blokere alle reklamer på de hjemmesider, hvor blot én af dem ikke lever op til kravene for en god reklame.

Går til kamp mod etablerede adblock-tjenester

Det kan umiddelbart virke en smule ulogisk, at Google vil gøre det muligt for dets mange brugere af Chrome-browseren at blokere de reklamer, som firmaet selv udbyder.

Googles egen adblock-lignede funktion, som kan være på vej inden for ganske få uger, skal dog ses som et strategisk træk mod den populære browserudvidelse og app AdBlock Plus. Alene i Chrome- og Firefox-browserne har udvidelsen henholdsvis 10 og 16 mio. brugere. I løbet af de seneste år er folkene bag udvidelsen lykkedes med at gøre det til en stor forretning at tillade visse godartede og ikke for påtrængende reklamer igennem filtret – mod at annoncenetværk som Google betaler en stor sum penge for at blive hvidlistet.

Læs også: Google: YouTubes længste reklamer skal skrottes

Med dette initiativ er det derfor Googles håb at få flyttet brugere fra tredjepartstjenester som AdBlock Plus og over til Googles egen indbyggede funktion med knap så aggressiv filtrering, så kvaliteten af annoncer kan øges, men også så færre annoncer i fremtiden bliver blokeret.

I USA er 26 % af alle internetannoncer blokeret af adblockere, og i et marked, hvor Google sidste år tjente 416 mio. kroner, er det altså store summer, som it-giganten går glip af.