Blog: Tredje og sidste dag som TDC-praktikant

Sidste dag som NY i Job i TDC-butikken giver anledning til et godt råd og en evaluering af forløbet.

Blog: Tredje og sidste dag som TDC-praktikant

Så er vi kommet til sidste del af blog’en om opholdet i TDCs butik i Rosengårdscentret.

Overordnet set, har det været et rigtig godt ophold hos TDC. Det har været spændende og interessant, og jeg føler bestemt, at jeg har fået en større indsigt i, hvad der foregår ude i den virkelig tele-verden.

Samtidig må jeg sige, at jeg er blevet meget overrasket over, hvor meget det egentlig kræver at stå i en telebutik.

Selvom jeg selv ved en del om mobiltelefoner og den slags, så er det kun en meget lille del af den slags spørgsmål, som kunderne stiller hos TDC. Kunderne spørger om alt, inden for emner som abonnementer, priser og teknik – og forventer, at ekspedienten kan svare på stående fod. Og det kan de også langt de fleste gange.

Det synes jeg egentlig er ret imponerende.

Samtidig skal de have en del tålmodighed, med alle de kunder der kommer ind i butikken og er sure, inden de overhovedet har talt med en ekspedient.

Pas på dine børn – og mobilregningen

Jeg er blevet opmærksom på, at man meget nemt kan beskytte sine børn, og også sørge for, at regningen ikke løber løbsk.

I den sidste tid har vi hørt historier i medierne om helt unge piger, der sender nøgenbilleder til hinanden via MMS.

I butikken var der lørdag en kvinde, der gerne ville ha spærret sin datters mobiltelefon, så den ikke kunne sende MMS’er eller gå på internettet.

Jeg var egentlig ikke klar over, at det kunne lade sig gøre, men det viste sig at være overraskende enkelt. Et par klik i systemet, og så var den ordnet.

Efter min vurdering tjener det to formål.

Forældrene slipper for grimme ekstraregninger for internetforbrug, hvilket desværre er overraskende almindeligt. Relativt tit dukker der historier op i medierne om børn, der har spillet spil eller brugt internettet for mange tusind kroner. Også i butikken var der kunder inde, som fortale den historie.

Samtidig beskytter det børnene. Hvis de ikke kan sende MMS’er kommer de ikke til at sende billeder, som de ikke kan overskue konsekvenserne af.

Og hvis de ikke kan bruge nettet kan de ikke besøge sider, forældrene måske har blokeret på hjemmecomputeren, med et børne-venligt filter.

Konklusion

Den vigtigste konklusion jeg har draget handler om noget, som jeg egentlig godt vidste, men som alligevel er meget godt at blive opmærksom på.

Tele- og mobil-markedet er en broget størrelse, og der er milevid forskel på, hvor meget kunderne ved.

Der er mange kunder, der nærmest er angste for tanken om at skulle flytte deres SIM-kort over i en ny mobil, ligesom der er mange, der er yderst oplyste og som vælger en mobil frem for en anden, ud fra skærmopløsningen, eller dens evne til at afspille Flash.

Derfor er det vigtigt, at vi på Mobilsiden.dk bestræber os på, at fortælle om mobiltelefoner, så alle kan være med.

Læs også:
Mobilsiden i praktik i virkeligheden
Blog: Første dag – “Nummerviseren, findes den endnu?”
Blog: Anden dag – “Der findes ingen dumme spørgsmål. Eller gør der?”

Opfølgning på historien

Historien lå ikke død så alt for længe. mobilsiden fortsatte fortællingen. 4/11/2010 fulgte redaktionen op med artiklen om Fra i dag er Mobilsiden.dk “Ny i Job”Klik her for at læse artiklen.. Læs også seneste nyt om temaet her.