Candy Crush solgt for svimlende beløb

Activision Blizzard opkøber King, selskabet bag det populære Candy Crush-spil, til et tårnhøjt milliardbeløb.

Candy Crush solgt for svimlende beløb

Det populære Candy Crush Saga spil er hurtigt blevet en guldgrubbe for King, det irske selskab bag det kulørte app-puslespil. Activision Blizzard, opkøber nemlig King og deres portefølje af spil for 40 milliarder danske kroner.

Kings største hit Candy Crush Saga, debuterede i 2012, og kan i dag tælle over en halv milliard brugere på mobil og tablet – takket være en kulørt, men aggressiv satsning på freemium-modelen.

Hos Activision Blizzard, som i dag er verdens femte største spiludbyder, er kerneprodukterne henvendt til PC og spilkonsoler. Det er spil som Call Of Duty, World of Warcraft og Diablo der tegner sig for 95% af omsætningen. Opkøbet åbner derfor op for nye brugere til selskabets mobilafdeling, som blandt andet producerer Hearthstone-spillet.

Læs også: Candy Crush Saga klar til Windows Phone

En synkende skude?

King-opkøbet vækker dog nogle kritiske røster. The Financial Times pointerer, at udfordringen for selskabet er at undgå at blive et ’one-hit-wonder’. Der mindes om, at et selskab som Rovio ikke formåede at skabe en nyt storhit efter ’Angry Birds’, og derfor måtte se profitten styrtdykke med 73% på bare et år.

Se også: Rovio fyrer knap 40 procent af sin stab

King har dog forsøgt at brede spilporteføljen, men Candy Crush dominerer fortsat selskabets indtjening ved at stå for en tredjedel af profitten. Seneste kvartalsregnskab for spilselskabet viste dog tegn på afmatning med et fald på 13 procent i indtjeningen.