CBB: Vi overvejer at indføre speeddrop

Alt-i-en abonnementer med indbygget datafælde er farlige for forbrugerne. CBB overvejer at indføre speeddrop.

CBB: Vi overvejer at indføre speeddrop

Som Mobilsiden tidligere har fortalt, så skal man passe godt på alt-i-en abonnementerne uden såkaldt “speeddrop”. Visse alt-i-en abonnementer takserer nemlig ekstra dataforbrug til en overordentlig høj pris.

Hvis man skal tro brugerne af Trustpilot.dk, så er teleselskabet CBB Mobil Danmarks mest populære teleselskab. Med mere end 600.000 kunder, så er CBB Mobil et af landets største teleselskaber, og samtidig er CBB Mobil også et af de selskaber, der ikke benytter “speeddrop”.

“Vi overvejer speeddrop”

Mobilsiden.dk har stillet CBB Mobils direktør, Mikkel Noesgaard, fire skarpe spørgsmål, omhandlende hvorfor teleselskabet har valgt at takstsere deres kunder for ekstra dataforbrug frem for “speeddrop” løsningen.

Flere af CBB Mobils konkurrenter tilbyder “speeddrop” i stedet for at taksere ekstra dataforbrug i deres alt-i-en abonnementer. Hvorfor benytter CBB Mobil ikke “speeddrop”?

– “Vi overvejer at indføre speeddrop, men der er fordele og ulemper ved begge modeller. Oplevelsen ved at surfe med de hastigheder, der typisk tilbydes ved speeddrop svarer stort set til ikke at have nogen data-forbindelse.”

CBB Mobils takst for dataforbrug udover den inkludere mængde i abonnementerne er 35 øre pr. MB eller 350 Kroner per. GB. Det er en forholdsvis høj pris på data sammenlignet med priserne på CBB Mobils abonnementer, der prismæssigt ligger på 74,50-99 kroner. Hvorfor er CBB Mobils datapriser så dyre i forhold til abonnementerne?

– “Prisen pr. MB udover pakken er noget af det billigste på det danske marked, når man sammenligner de forbrugsbaseret takster.”

Hvis man benytter data i et andet EU land, så kan man maksimalt få en regning på 450 kroner, hvorefter ens telefon bliver spærret. I Danmark kan man få en regning på flere tusinde kroner for dataforbrug. Hvorfor har CBB Mobil ikke grænse på dataforbruget?

– “Vores kunder modtager en SMS, når de har 10% tilbage af data-indholdet i deres pakke, hvor vi gør opmærksom på, at der takseres 35 øre pr. MB, når pakken er brugt. Derudover kan kunderne til hver en tid se deres forbrug ved at logge ind på ”Mit CBB”.”

Hvad gør CBB Mobil for at hjælpe kunderne med at undgå dyre regninger for ekstra data?

– “Først og fremmest er det meget få CBB kunder med en pakke, som oplever at skulle betale for data udover pakken. Vores kunder er rigtig gode til at vælge det produkt, som passer til netop dem, og vi ser meget få kunder, som forbruger data udover deres pakke. Udover at advare, når man er ved at have brugt sin pakke, som beskrevet ovenfor, forsøger vi at kommunikere MB priserne, når man bliver kunde og efterfølgende i den kommunikation, vi har med vores kunder. Derudover rådgiver vi løbende de kunder, hvor deres forbrug ændrer sig, om valget af den rigtige pakke.”

Udover CBB så takserer OnFone, M1, Ymobile, Nanomobil og Lebara også for forbrug udover den inkludere datamængde i deres alt-i-en abonnementer. Se hvilke teleselskaber der takserer, og hvem der har “speeddrop” i Mobilsiden.dks oversigt.

Læs også:
– “Bonderøven” kan få mobilregningen til at eksplodere

Historien slutter ikke her

Siden vi publicerede denne artikel er der kommet mere til sagen. mobilsiden kunne ikke lade sagen ligge. 17/7/2012 gik redaktionen videre og kørte en opfølgning med en ny vinkel på CBB-kunde fik regning på 20.000 kroner – Læs videre her. Se også seneste nyt om temaet her..