Danskerne har fået øjnene op for QR-koder

Danskerne scannede 1,2 millioner QR-koder i 2011 via app’en Scanlife. Kvinderne stod for 30% af scanningerne.

Danskerne har fået øjnene op for QR-koder

Du kender dem godt. De små sorte plamager, der ligner et snake-spil som har varet lidt for lang tid. Det er QR-koderne, der fungerer ligesom en stregkode, og som kan scannes via mobiltelefonens kamera. De dukker frem overalt; på plakater, i ugeblade, busreklamer m.v.

Danskerne er nu virkelig ved, at få øjnene op for QR-kodernes muligheder. Specielt kvinderne har det sidste år haft stor fremgang i antallet af scannede QR-koder.

Danskerne scannede 1,2 millioner QR-koder i 2011 via app’en Scanlife. Scanlife er en af de mest populære apps til scanning af QR-koder.

Ud af de 1,2 millioner scanninger stod kvinderne for 30%, hvilket er en enorm stigning i forhold til 2010, hvor kvinderne “kun” stod for 3% af det samlede antal scanninger.

Kvinderne er vilde med QR-koder, der kan give dem sladder, boligindretning og velgørenhed.

Den mest scannede QR-kode i 2011 var i Se & Hør, hvor 60.000 danskere via en QR-kode, kunne se et videoklip, med en beruset Kronprins Frederik, der festede på Simons i København. Alene på den kode stod kvinderne for 60% af scanningerne.

Livsstilsekspert Anne Glad fra DR’s “Kender du typen” er ikke overrasket over, at det er en sladder historie i Se & Hør, der løber med førstepladsen. “QR-koden har givet den kulørte presse et redskab til, at komme endnu tættere på de kendte” siger hun.