Danskerne skal have femtoceller

Danskerne skal sikres bedre indendørsdækning, og det skal femtoceller hjælpe med siger Erhvervs- og Vækstministeriet.

Danskerne skal have femtoceller

Der er for dårlig indendørs mobildækning i Danmark, da det er svært for radiosignaler at trænge ind i bygninger. Det skyldes blandet andet materialevalget i nyere bygninger og den stigende brug af isolering i bygninger.

Derfor opfordre Erhvervs- og Vækstministeriet de danske mobilselskaber til at tilbyde danskerne femtoceller. Det fremgår i Erhvervs- og Vækstministeriets rapport “Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark“.

En femtocelle er en lille mobilmast, der ligner en almindelig bredbåndrouter, og når der forestages mobilopkald i nærheden af femtocellen, så gennemføres mobilopkaldes gennem femtocellen i stedet for en normal mobilmast. En femtocelle skal kobles til en kabelbaseret bredbåndsforbindelse som f.eks. en fiber eller ADSL forbindelse.

Da en femotcelle fungerer som en lille mobilmast, så vil man kunne få mobildækning i bygninger, hvor der ellers normalt ikke vil være signal nok til at gennemføre en mobilsamtale.

Telia tilbyder allerede femtoceller til de heldige

I Storbritannien sælger teleselskaberne femtoceller til cirka 500 kroner, men de danske teleselskaber tilbyder slet ikke femtoceller – med en enkelt undtagelse. I Danmark sælges der endnu ikke femotceller, men Telia tilbyder udvalget erhvervskunder muligheden for at benytte femtoceller.

– “Det er rigtigt, at vi har femto-celler i vores netværk. Generelt sælger vi ikke infrastruktur, det vil sige basisstationer – hverken de store eller de små – som omtales regeringens udspil, fortæller David Engstrøm,
kommunikations rådigver hos Telia Danmark.

Både femto-celler og minibasisstationer er en løsningsmuligheder som Telia bruger i specielle tilfælde,  og det har mere karakter af en service end et decideret produkt.
Ifølge David Engstrøm er det nemlig kun teleselskaber med spektrum-licenser, der overhovedet har mulighed for at sætte basisstationer og femtoceller op i forbindelse med specialløsninger.

Hos Telia er femtoceller altså kun en løsning, som visse erhvervskunder med dårlig Telia dækning kan få fingrene i.

– “Vi har ingen konkrete planer om at sælge til private, men vi har naturligvis altid fingeren på pulsen i forhold til nye produkter og muligheder. Man skal huske på, at selvom femto-celler måske er udbredte hos privatkunder i udlandet, så er der stor forskel på forholdene i de enkelte lande,” forklarer David Engstrøm og uddyber:

– “Hvis forholdende ikke passer til femto-celler, vil det heller ikke give mening at sælge dem til privatkunder. I lande med betydelig dårligere dækning end Danmark vil behovet for specialløsninger som femto-celler alt andet lige være større og derfor sandsynligvis også mere udbredt. Derudover er det også en forudsætning, at netværksejeren har det nødvendige spektrum til at introducere femto-celler.”

Erhvervs- og Vækstministeriet vil ifølge rapporten have teleselskaberne til at redegøre for deres planer for femtoceller, og dsse oplysninger skal så efterfølgende gøres offentligt tilgængelige.

Temaet er ikke slut

Få efterfølgende nyt i kronologien og tjek absolut seneste nyt om emnet. mobilsiden fortsatte historien. 7/3/2013 rettede vi nyt fokus på sagen med sagen; Apple dominerer det danske mobilmarked – Den finder du her. Sidste ord er ikke sagt. Tjek seneste nyt her.