Der skal luges ud i gebyrer

Målet er øget gennemsigtighed og større tillid til branchen, men det bliver ikke billigere at være telefonkunde.

Der skal luges ud i gebyrer

Kritikere har i mange år kaldt teleselskabernes gebyrer for en pengemaskine, men nu svarer branchen igen.

Målet er, med en omfattende handlingsplan, at skabe større gennemsigtighed og give kunderne mere tillid til branchen.

Det første skridt i denne handlingsplan, er at luge ud i de mange gebyrer, der florerer på markedet. Det kunne som udgangspunkt godt opfattes, som om der vil være tale om besparelser for kunderne, men det vil dog ikke være tilfældet.

Gebyrer omdøbes

Ib Tolstrup, direktør i Telekommunikationsindustrien som er talerør for telebranchen, fortæller:

– “Gebyrer skal ikke afskaffes, de skal omdøbes til afgifter eller omkostninger, således at gebyrer alene omfatter gebyrer, som de er defineret i markedsføringsloven.“

I sidste ende vil der kun være seks-syv egentlige gebyrer tilbage i telebranchen, men som nævnt flere omkostninger og afgifter.

Selv om det overordnede mål ikke er at skære i kundernes udgifter, håber Ib Tosltrup på, at selskaberne undervejs benytter lejligheden til at rydde op i deres priser og deres gebyrpolitik.