Derfor er iPhone og iPad først med de nye apps

Det sker tit, at en app først kommer ud til iOS og dernæst efter et stykke tid, til Android. Her er grunden til det.

Derfor er iPhone og iPad først med de nye apps

Instagram kom på iOS 18 måneder før Android, Plants Vs. Zombies 2 var på Android to måneder efter iOS, og Fruit Ninja til Android var knapt et halvt år efter versionen til Apples produkter. Udviklere sætter ofte først deres apps på App Store, før de kommer på Google Play.

Forklaringen på dette fænomen ligger ifølge udvikler Sebastian Warnez flere steder. Sebastian Warnez har udviklet Hugo og Lego-spil til flere platforme, blandt andet Android-tablets, og han er i dag direktør i Big Bite Games.

Arbejdet skal betales

”Pengene er i Apples App Store, det er der, der er de bedste muligheder for at tjene penge,” siger Sebastian Warnez.

Indtjeningen på Androids app-portal, Google Play, er på omkring to tredjedele af Apples App Store.

Læs også: Android slår iPhone på prisen

Warnez fortæller også, at der er en generel tendens i den strategi udviklere har, når de skal lancere en ny app eller et nyt spil.

”Den generelle strategi er først Apple og så Android. Måske Windows Phone efter det. Nogle gange kan man blive betalt for at udvikle til en bestemt platform, det er for eksempel noget Microsoft og Blackberry gør en del. De halter en del efter med deres app stores, så de vil gerne gøre noget for at få udvidet deres udvalg,” siger udvikleren.

Forskellighed i Android

Desuden peger han på, at de færre produkter, der skal rammes hos Apple, betyder, at der ikke skal lægges lige så mange timer i at få tilpasset sine apps til forskellige skærme og forskelligt hardware. Hvor der kun er iPhones og iPads med iOS, findes der over 1000 forskellige produkter, der kører Android.

Læs også: Pebble – Derfor er Android app-store ikke klar endnu

Denne fragmentering, som er den tekniske betegnelse, betyder også, at man skal arbejde relativt mindre på apps til iOS for at få det samme produkt ud som til Android.

”Der er jo massevis af forskellig hardware og software på Android, så det tager lang tid at teste især og udvikle. Hos Apple er det jo meget begrænset.” siger Sebastian Warnez.

Forskellige enheder indenfor Android gør det svært at udvikle til dem. Her en grafisk illustration af denne fragmentering. Hver firkant er en telefonmodel, og de er arrangeret efter producent.

Udligning i fremtiden

Sebastian Warnez er på trods af de problemer, der er nævnt ovenfor, fortrøstningsfuld omkring Android-platformen.

”Android var før kun for de lidt nørdede mobilbrugere, men det er blevet meget mere mainstream. Du behøver ikke længere at være vildt teknisk for at kunne betjene telefonen, så du kan nå mange flere mennesker på Android end på iOS,” siger Sebastian Warnez.

Læs også: Nu har Android brugerne fået Netflix-profiler

I 2011 var 49,2 procent af alle solgte smartphones med et Android-styresystem, og den andel er steget gennem de sidste to år til hele 78,6 procent.

”Google er jo Google, og de har den magt, de har,” siger Sebastian Warnez. ”Før var det sådan, at Apple lavede noget genialt, og så fulgte resten af verden efter. Sådan er det ikke helt længere, blandt andet fordi Androids software er blevet mere moden, og der er kommet flere SDK’er og værktøjer fra tredjeparter til udviklere.”

Flere nyheder om temaet

Tematikken er stadig aktuel. mobilsiden kunne ikke slippe historien. 19/2/2014 fik historien nye ben at gå på med en artikel der tunede ind på Hvad er Mobile World Congress (MWC)? – Tjek artiklen her. Tjek også seneste nyt om temaet her.