Det danske telemarked er uigennemsigtigt

Det er svært for forbrugerne at gennemskue telemarkedet. Det viser en ny analyse.

Det danske telemarked er uigennemsigtigt

Markedet for mobiltelefoni er blandt de, som danskerne er mest utrygge ved. Det viser en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor 11.000 forbrugere har vurderet, hvordan de oplever forholdene på 49 forskellige markeder.

Forbrugerne er blevet spurgt om, hvor gennemsigtige markederne er, hvordan klageforholdene er, og i hvor høj grad de har tillid til markederne.

Øverst på listen finder man markeder for underholdning, som biograf, teater og musik, hvor forbrugerne har nemt ved at gennemskue både priser og klagemuligheder. 

Nederst på listen finder man markeder, hvor forbrugerne har svært ved at sætte sig ind i produkterne og gennemskue og sammenligne priser. Her finder man markedet for mobiltelefonabonnementer.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn vil nu gå ind i sagen, så forbrugerne kan træffe valg på det bedste og mest oplyste grundlag.

-”Det kræver, at de kan stole på virksomhedernes markedsføring. Derfor vil jeg se på, om vi kan styrke forbrugerombudsmandens rolle yderligere for at sikre håndhævelsen af den forbrugerbeskyttende lovgivning,” siger han til Business.dk.