Du slipper alligevel for DSB-afgift som mobilbruger

Du kan ånde lettet op igen, hvis du frygter at løbe tør for strøm under togturen. Du skal ikke betale en bøde alligevel.

Du slipper alligevel for DSB-afgift som mobilbruger

Tidligere i dag bragte vi en historie fra Metroexpress om, at du som rejsende i DSB’s toge ender med en 750 kroners afgift, hvis din smartphone løber tør for strøm, selv om du kan fremvise din billet efterfølgende. Efter at have været i dialog med DSB viser det sig ikke at være korrekt, og derfor retter vi op på fejlen med denne artikel.

Kunder med elektroniske billetter i form af SMS, elektronisk klippekort eller apps fra Rejseplanen og DSB er ikke dårligere stillet end andre kunder. Det var ellers det, som Metroexpress i går påstod i en artikel, der blev bragt i medierne rundt omkring.

Du slipper for 750 kr. i afgift, hvis din telefon mangler strøm

DSB har reageret på disse påstande og fortæller, at du sagtens kan undgå den 750 kroner dyre afgift. Du kan efterfølgende rette henvendelse til DSB’s kundeservice for at bevise, at du var i besiddelse af en gyldig billet under rejsen.

Christian Linnelyst, DSB’s chef for salg og produktmarketing, udtaler:

”Kan du ikke vise en gyldig billet på kontroltidspunktet, får du en afgift på 750 kroner. Når du så har fået strøm på din telefon igen, må du tage kontakt til DSBs kundecenter og fortælle dem, at du faktisk havde en billet, og kan du bevise det, får du nedskrevet afgiften til et gebyr på 125 kroner”.

Afgiften på 750 kroner kan du altså uden problemer få fjernet, men for DSB’s ekspedition af sagen skal du betale 125 kroner i form af et ekspeditionsgebyr.

”Så hvis du kan bevise, at du havde en gyldig billet på din mobil, da den løb tør for strøm, så får du altså nedskrevet afgiften – det er fuldstændig det samme for vores andre kunder”, siger han til BT.

Læs også: TDC Hotspot i toget – Er det overhovedet noget værd?

Problemet med smartphones, der løber tør for strøm under rejsen, er heller ikke så omfattende som først antaget. Han siger til sidst:

”Mit indtryk er, at kunderne er meget gode til at have strøm på telefonen. Og hvis de så er uheldige, er de hjulpet af denne her regel om, at de kan kontakte kundecenteret bagefter”.

Mere nyt om Smartphone

Næste interessante historie om sagen kom frem. mobilsiden har bragt sagen videre. 19/2/2015 puplicerede vi en ny vinkel om temaet med sagen; Apple og Motorola i verbal in-fight – Artiklen kan du læse her. Læs også seneste nyt om temaet her.