Elektronisk nyhedsbrev endte med bøde til Fona

Det elektroniske nyhedsbrev der skal lokke kunder til, endte med at have den modsatte effekt for elektronikforretningen Fona.

Elektronisk nyhedsbrev endte med bøde til Fona

Man kan dagligt eller ugentligt få tilsendt nyhedsbreve, der informerer om virksomheders tiltag eller bedste øjeblikkelige tilbud. Mister man dog interessen for disse nyheder, kan man afmelde sig denne service – det plejer man i hvert fald.

Læs også: Ericsson gengælder og sagsøger Apple

To forbrugere af Fonas nyhedsbreve havde afmeldt sig og fået en bekræftelse via mail, der skulle forsikre dem om fred fra Fonas tilbud. Alligevel vedblev Fona med at tilsende nyheder, der med tiden løb op i 30 uanmodede reklamer.

Eftersom de to forbrugere fik nok, vendte de sig til Markedsføringsloven §6 der lyder: “Virksomheder må ikke sende elektroniske reklamer til forbrugere, der har tilbagekaldt et tidligere afgivet samtykke. Det skal være let og gratis for forbrugerne at framelde sig de elektroniske reklamer, og de skal til enhver tid kunne gøre det.

Læs også: Apple sagsøgt over manglende lagerplads

Fona endte derfor med at pådrage sig en bøde på 10.000,- kr. ved at overtræde forbuddet mod spam. Dertil oplyser Fona at nyhedsbrevene blev udsendt på grund af teknisk fejl, som efterfølgende er blevet rettet.