Er abonnementer på magasiner på vej til Danmark?

Svenske Readly forventer, at de inden for et år er klar med en abonnementsløning for danske magasiner - lidt som det kendes fra Spotify.

Er abonnementer på magasiner på vej til Danmark?

I løbet af det næste års tid kan danskerne måske se frem til, at købe en abonnementsløsning der giver dem adgang til et større udvalg af magasiner – ligesom det kendes fra eksempelvis musiktjenesten Spotify og e-bogstjenesten Mofibo.

Det er i hvert fald ambitionen og forventningen hos svenske Readly, der står bag tjenesten i både Sverige og USA. Dog møder de skepsis i den danske magasinbranche. Det skriver dr.dk.

 – ”Jeg afviser ikke noget, men helt generelt er vi noget skeptiske i forhold til en all you can eat-model,” siger Torsten Bjerre Rasmussen, direktør i Egmont Publishing.

Grunden til denne skepsis er, at magasinbranchen i Danmark er anderledes end eksempelvis i USA.

 – ”I USA forærer man stort set sine blade væk og får penge på annoncerne i stedet. Herhjemme er vi bladsalgsfinansieret, og derfor har jeg svært ved at se, at forretningsmodellen vil kunne hænge sammen, siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Torsten Bjerre Rasmussen indrømmer, at modellen har revolutioneret måden vi ser musik og film på, men han mener ikke, at magasinbranchen er sammenlignelig.

Hos Aller er de også skeptiske, men interesseret i, at høre nærmere omkring forretningsmodellen og flere detaljer omkring hvordan tjenesten er skruet sammen. I Sverige koster et medlemskab koster 99 kroner om måneden og giver adgang til mere end 100 magasintitler.

Hverken Aller eller Egmont Publishing har haft kontakt til Readly.