EU indkaldte Google og Apple til møde om “køb i apps”

Europa Kommisionen vil have sat en stopper for misvisende skiltning til apps, og indkaldte derfor techgiganterne til møde.

EU indkaldte Google og Apple til møde om “køb i apps”

I starten af året fortalte vi her på Mobilsiden, at Apple skal tilbagebetale mindst 180 millioner kroner, som resultat af uheldige “køb i apps”, som børn har foretaget på deres iOS-enheder. Apple havde i forvejen lovet de uheldige brugere pengene tilbage, og så derfor forhandlingerne med U.S. Federal Trade Commission som unødvendig.

Europa Kommisionen har efter sigende fået nok af klager fra de misvisende skiltninger i app-butikkerne, og indkaldte derfor techgiganter til møde om en løsning, der foregik d. 27 og 28 februar. Det skriver Kommisionen i en pressemeddelse

I pressemeddelelsen påpeges det, at “app økonomien” er i rivende udvikling, da denne beskæftiger 1 million mennesker på verdensplan. Men ifølge app analytiker-platformen Distimo, så kommer 80% af indtægten fra apps gennem de såkaldte “køb i apps”. 

Europa Kommisionen siger desuden, at over halvdelen af de europæisk-tilgængelige spil, er skiltet som værende “Gratis”, selvom at de oftest indeholder muligheden for “køb i apps”.

4 vigtige spørgsmål som kræver svar

“Europas app industri har et enormt potentiale, både for arbejdspladser og vækst, og for at forbedre vores daglige liv gennem innovativ teknologi. For at sektoren kan leve op til sine potentielle forbrugere skal de have tillid til nye produkter. Vildledning af forbrugerne er helt klart en forkert forretningsmodel og går desuden imod ånden i EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse. Europa-Kommissionen vil forvente meget konkrete svar fra app-industrien til de bekymringer, som borgerne og de nationale forbrugerorganisationer har” siger Viviane Reding, der er EU’s kommissær for retslige anliggender.

De fire vigtigste spørgsmål, som blev drøftet på møderne var: 

– Spil, der annonceres som “gratis”, bør ikke vildlede forbrugerne om de sande omkostninger

– Spil bør ikke indeholde direkte tilskyndelse til børn til at købe varer i et spil eller til at overtale en voksen til at købe varer for dem; 

– Forbrugerne bør være tilstrækkeligt informeret om de betalingsvilkår og køb må ikke blive debiteret gennem standardindstillingerne uden forbrugernes udtrykkelige samtykke; 

– Erhvervsdrivende bør give en e-mailadresse, så forbrugerne kan kontakte dem i tilfælde af spørgsmål eller klager.

Hvad er alternativet?

Der er selvfølgelig apps, som tager urimelige og gentagende beløb i populære børnespil, og det mener jeg selvfølgelig ikke er iorden. Vi afventer endnu, at få svar på om Google og Apple har ændringer på vej til deres app-butikker som resultat af mødet, men personligt har jeg svært ved at se, hvordan ændrede skiltninger i sidste ende skal gavne forbrugeren. 

For når en app skiltes i App Store som værende “Gratis”, så giver det mulighed for at afprøve app’en basale funktionalitet, inden afregning ved kasse 1. 

Derudover så er der mange forældre, der har tendens til at skyde skylden på de store techgiganter, for deres egen mangel på ansvar, når det kommer til børnenes forbrug på disse smartphones og tablets. Sagen er jo den, at både Google Play og App Store giver mulighed for at gemme koden i en periode, men dette er jo tænkt som en brugervenlig funktion, så at vi ikke skal indtaste koden hver eneste gang.

Hvis ikke den løsning er tilfredstillende for forbrugeren, så kan man sagtens sikre, at der kræves kode ved hvert eneste køb, hvilket Mobilsiden.dk har demonstreret i dette Tip: Vis at det er dig der bestemmer over økonomien!

Hvad mener i læsere? Må apps ikke skiltes som “Gratis” hvis de tilbyder “køb i apps”? 

Kilde: Europa Kommisionen