Facebook fylder rundt: Vores adfærd har ændret sig

Danskerne har ikke “Synes godt om” Facebook i 10 år, men ikke desto mindre fylder tjenesten idag rundt.

Facebook fylder rundt: Vores adfærd har ændret sig

Som filmen “The Social Network” beretter, så startede hele historien på Harward University, da Mark Zuckerberg fik ideen til det vi alle kender som Facebook.

Hvad der d. 4. februar 2004 blot var tænkt som et lukket netværk for studerende, har sidenhen skabt mere end 1,2 milliarder aktive brugere på verdensplan. Det skriver DR.dk.

Facebooks Mark Zuckerberg om hovedtaler ved MWC 2014

Anden tendens 
Alene i Danmark er der mere en tre millioner Facebook-brugere, og siden de første danske profiler blev oprettet i 2006/2007, er der sket en ændring i, hvordan vi bruger det sociale medie. 

Facebook tjener godt på smartphonebrugere

I starten var der tilsyneladende ingen grænser for, hvad der røg på væggen af private feriebilleder og dokumentation af dagens hjemmebag. Siden er danske brugere blevet meget opmærksomme på, at være tjecket og i den grad overveje, om opslaget er værd at lægge på eller ej. 

“I begyndelsen af Facebook-æraen var vi mindre private og tænkte ikke over, at vores beskeder og billeder røg videre til andre end vores nære venner, siger Gitte Stald, lektor ved IT-Universitetet i København. “Tidligere var der flere pinlige og banale beskeder og billeder. De er der stadigvæk, men de fleste er efterhånden med på, at de ikke skal dele billeder af mad og katte på Facebook. Det skal være mere tjekket det, man deler nu.”

Kollegaen Lisbeth Klastrup, der også er lektor på IT Universitetet i København bakker op og siger, at “Der er opstået nogle normer for, hvad man kan dele, og hvordan man overholder social pli. For eksempel hvordan man reagerer, når mange af ens venner har skrevet fødselsdagshilsner på ens væg,”

Hjælpemidler har afgørende betydning
Lisbeth Klastrup påpeger desuden hjælpemidlerne, som af afgørende betydning for vores ændrede opførsel på Facebook. Heriblandt “Synes godt om”-knappen, der blev indført i 2009 for danskerne.

“Knappen har haft en ekstrem stor betydning for vores sociale adfærd. Vores venner kan reagere og give umiddelbare bekræftelse på noget vi deler, og det ført til, at nogle jager så mange likes som muligt,” siger hun. Også “Med tidslinjen gjorde Facebook det endnu nemmere at snage i hinandens fortid, og det gjorde os bevidste om, hvordan vores livskronologi skulle tage sig ud på Facebook,”

Facebook har gennem tiden forbedret mulighederne for brugerne, når det kommer til at bestemme hvem der skal kunne se hvad. 

Da tjenesten foruden privatlivet også bliver brugt som samlested for invitationer, nyheder og andet, er både Gitte Stald og Lisbeth Klastrup enige om, at danskerne bliver på Facebook.

Facebooks “Paper”-app til iOS klar på mandag. Og enorm fed!

Link. DR.dk