Facebook og annoncørerne vil eje din smartphone

Kommentar: Med Facebook Home skal Android-brugerne være forberedte på, at lægge deres liv i hænderne på den multinationale virksomhed.

Facebook og annoncørerne vil eje din smartphone

Siden lanceringen af Facebook i december 2004, er brugerantallet steget ligeså hurtigt, som holdningen til vores privatliv er skredet.

Hvem kunne for otte år siden forestille sig, at folk verden over, ofte uden omtanke, delte deres inderste tanker med offentligheden, flankeret af billeder med personer i prekære situationer tilføjet præcise data om, hvor i verden man har været?

Læg så oven i dette, den enorme mængde af informationer om vores færden, der trackes og gemmes på centrale servere, formodentlig uden nogensinde at blive slettet – altså slettet sådan HELT rigtigt, og ikke bare forsvundet fra den del af Facebook, som du selv har adgang til.

Facebook har gang på gang taget en lille bid af vores privatliv – og nu sker det igen. Sandsynligvis uden ret mange af de godt 1 milliard brugere rigtigt lægger mærke til det.

Forklaring: Dette er Facebook Home

Facebook Home
Et slide fra præsentationen af Facebook Home, som viser hvor meget tid folk bruger på Facebook.

Mobile enheder får magten

Tiltaget Facebook Home, præsenteret den 4. april 2013, vil give Android-brugerne en helt ny oplevelse. Dine venner vil være tæt på dig. Telefonen har ikke længere applikationer som omdrejningspunkt, men dine venner, lød meldingen fra grundlæggeren af Facebook Mark Zuckerberg, da produktet blev fremvist.

I virkeligheden handler det om det faktum, at mere og mere internetadfærd sker fra mobile enheder. Denne udvikling er Facebook nødt til at være en del af, hvis ikke de skal syne hen, som en gammeldags webtjeneste, uden føling med brugernes adfærd.

55 procent af danskerne mellem 16 og 74 år brugte i 2012, ifølge en rapport fra Danske Medier, deres mobiltelefon til internettjenester. 

Dette underbygges af en anden rapport. Denne viser, at i 2010 brugte 19 procent af befolkningen over 15 år deres telefon til internetadgang. I 2012 var tallet steget til 48 procent. Tallene kommer fra DR Medieforskning, og intet tyder på at udviklingen stopper.

Danskerne brugte i 2012 over 20 millioner timer per måned på Facebook. Til sammenligning gik der godt 19 millioner timer på Google.dk og omkring 3 millioner timer på EB.dk. Så Facebook har som medie en kæmpe magt.

– Det første kig på HTC First med Facebook Home

Unikt for annoncører

Da Facebook Home var en realitet belønnede aktiemarkedet Mark Zuckerberg og hans team med nogle procent på aktiekontoen. Investorerne har nemlig hidtil haft vanskeligt ved at tro på Facebooks evne til at tjene penge på de mange brugere, men Facebook Home giver en helt ny adgang for annoncørerne.

Facebook Home gennemsyrer Android helt fra startskærmen – nærmest det første og sidste brugerne ser på telefonen, hvilket er helt unikt for dem med reklamekronerne.

Fremover kan annoncørerne kontakte Facebook-brugerne direkte på smartphonen – uden en applikation skal åbnes først. Med andre ord, smartphonen bliver et levende reklamevindue, der i øvrigt bliver i stand til at samle bunkevis af informationer om brugernes adfærd – og såvel position, som mobilbrug.

Det er ganske sandsynligt, at den målrettede annoncering der matcher brugernes adfærd, vil fortsætte i Facebook Home. Så smartphonen bliver altså en enorm reklameplatform for Facebook – og med Facebook Home, er selskabet også i stand til at holde konkurrerende tjeneste væk fra hjemmeskærmen.

Facebook laver en trojansk hest

I starten er Facebook Home en mulighed som Android-brugerne selv kan vælge, ved at hente applikationen. Men Zuckerberg har sagt, at Home er den fremtidige Facebook-oplevelse, så mon ikke den nuværende app bliver afviklet inden for nær fremtid.

Med andre ord. Du har ikke et valg – andet end at acceptere det nye tiltag, sådan som du også accepterede alle Facebooks tidligere ændringer.

– “Vi vil forvandle så mange telefoner som muligt til Facebook-telefoner. Det er, hvad Facebook Home handler om,” har Facebook stifteren sagt.

Facebook laver en trojansk hest på Android – uden ret mange opdager det. iPhone-brugerne er indtil videre sluppet for dette, da Apple ikke tillader dyb integration fra tredjepartsudviklere.

Inden du installerer Facebook Home, så gør op med sig selv, hvor meget af dit liv, du vil lægge i hænderne på Mark og hans investorer.

Det sidste nye i sagen

Næste kronologiske artikel om sagen finder du her. mobilsiden kunne ikke slippe temaet. 20/3/2013 stillede igen redaktiornen skarpt på temaet med sagen; Danskerne er til smartphones – Artiklen kan du læse her. Se også de seneste nyheder om emnet her.