Flere og flere klager over mobilselskabernes markedsføring

I Norge klages der over mobilselskabernes markedsføring for "fri brug" på mobilen - som ikke er helt fri brug ifølge forbrugerne.

Flere og flere klager over mobilselskabernes markedsføring

Flere og flere norske mobiloperatører bruger frasen ”Fri bruk” til deres abonnementer for at illustrere over for kunderne, at de kan bruge telefonen frit til en fast månedspris. En tendens, som også er på vej på det danske marked.

 – Fremtiden er fri tale og store datamængder

Tendensen i Danmark startede for alvor i slutningen af februar måned, hvor teleselskabet 3, som første teleselskab i Danmark, var klar med nye mobilabonnementer med ”Fri Tale”. Senere har også Telia, Telenor og Fullrate sammensat et abonnement med ”Fri Tale” og ”Fri data”.

 – 3 lægger an til hysterisk priskrig

I Norge er der dog flere og flere kunder, som klager over markedsføringen fra mobilselskaberne – for ”Fri brug” er ikke helt fri brug.

Grænserne på data er nemlig ikke nødvendigvis så ”frie”, som teleselskaberne får det til at lyde. Vi har i Danmark også set, at Telenor eksempelvis kun har 10 GB data med i deres store abonnement, når disse 10 GB er benyttes skrues kraftigt ned for hastigheden. Mens både 3 og Telia har 100 GB data i deres store abonnementer.

 – Vær opmærksom på datamængden i dit abonnement

Det norske forbrukerombudet fortæller også, at de har fået en række henvendelser fra forbrugere der reagerer på teleselskabernes ”fri brug” i markedsføringen.

 – ”Vi har fået flere henvendelser end tidligere fra forbrugere, som reagerer på at teleselskaberne bruger ”fri brug” i markedsføringen af forskellige tjenester,” siger teknisk direktør, Petter Ravne Bugten Forbrugerombudsmanden til Amobil.no.

Om lignende klager vil blive indgivet til Forbrugerombudsmanden i Danmark er endnu uvist.