Forbrugerråd: returnering af defekte varer kan være gebyrfælde

11 ud af 28 kæder tager et gebyr på op til et tusinde kroner for at undersøge en defekt vare.

Forbrugerråd: returnering af defekte varer kan være gebyrfælde

Skulle din smartphone eller laptop strejke, er det oplagt at benytte sig af de to års reklamationsret som købeloven foreskriver og få fejlen udbedret.

Det kan dog løbe op i gebyrer til hundredevis af kroner, at sende en vare retur, hvis forretningen eller værkstedet ikke selv mener, at fejlen af omfattet af reklamationsretten.

Det viser en rundspørge, foretaget af Forbrugerrådet Tænk, hvor 11 ud af 28 af de adspurgte butikskæder opkræver et såkaldt undersøgelsesgebyr, for varer de mener falder uden for garantien.

Er din fladskærm eller mobil derfor ramt af en fejl som ikke er omfattet af reklamationsretten, risikerer du derfor få dit defekte produkt med en regning på op til tusinde kroner oveni.

Læs også: Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?

Underminerer 

Praksissen er dybt urimelig i følge Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip, for den udhuler reklamationsretten det skal give retten til at klage i to år efter købet:

” Forbrugere, der vil gøre brug af deres lovsikrede reklamationsret, risikerer at få produktet tilbage med samme fejl og en stor regning oveni. Det får folk til at opgive reparationer og det afholder folk fra at klage. Undersøgelsesgebyrer underminerer reklamationsretten, der er en hjørnesten i dansk forbrugerbeskyttelse. Det holder ikke,” siger hun.

I en anden Tænk-undersøgelse fra februar fremgik det, at 11 procent af forbrugerne har oplevet at blive afkrævet et undersøgelsesgebyr, mens næsten en ud af fire svarede at afskaffelse af gebyret vil være en af de væsentligste grunde til at få repareret flere produkter.

Se også: Forbrugerombudsmand: Disse 3 teleselskaber vildleder forbrugerne

Her er det dyrest at få undersøgt sin vare

Hos 11 af de 28 undersøgte salgskæder, opkræves der undersøgelsesgebyr på mellem 225 og 1.000 kroner. Du kan se listen herunder:

  • Bilka: Op til 1000 kr.
  • El-giganten: Cirka 795 kr.
  • El-salg: Størrelse ikke oplyst
  • Føtex: Op til 1000 kr.
  • Humac: 499 kr. for computere, 250 kr. for øvrige produkter.
  • Laptops.dk: Op til 400 kr.
  • Proshop.dk: 250 kr. per halve time.
  • TDC: Op til 306 kr.
  • Telia: 225 kr.
  • 3: 275 kr.
  • Wupti: Op til 650 kr.

De øvrige virksomheder som ikke opkræver noget undesøgelsesgebyr er: B.J. Trading, Computer City, Coop.dk, Danbo, Fakta, Idémøbler, Ilva, L’Easy, Lydspecialisten, Power, Salling, Sound2Vision, Superbrugsen, Telenor og Telmore.

Du kan se hele undersøgelsen hos tænk.dk