Forbrugerrådet: Teleselskaber skal ikke opkræve penge fra Fup-opkald

Teleselskaberne kan ikke opkræve penge fra de mobilkunder, som rammes af fup-opkald, ifølge Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet: Teleselskaber skal ikke opkræve penge fra Fup-opkald

Mobilkunder risikerer ufrivilligt at ende med en højere telefonregning, hvis de ringer tilbage til de udenlandske numre, som i disse dage foretager fup-opkald til danske mobiltelefoner. Det skriver Politiken.dk.

Bag de numre er en række uidentificerede svindlere, som tjener penge når mobilkunderne ringer tilbage. Kan nummeret identificeres som et fupnummer, så slipper forbrugerne ofte for at betale.

Dog har teleselskaberne ikke altid styr på, hvilke numre svindlerne ringer fra. Hvilket kan betyde forbrugerne får en forhøjet regning.

-”Det kan koste fra 5 til 50 kroner ekstra per minut at ringe til sådan et fup-nummer,” siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3, til DR Nyheder.

Chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon, siger mobilkunder skal bruge deres sunde fornuft og ikke ringe tilbage til et udenlandsk telefonnummer, som de ikke kender.

Skulle det alligevel ske, så bør regningen for disse fup-opkald aldrig være forbrugerens ansvar.

-”Bolden ligger hos teleselskaberne. Det er deres ansvar at beskytte kunderne mod de her opkald. Det kan på ingen måde være meningen, at forbrugerne skal ende med regningen,” siger Martin Salamon til DR Nyheder.