Gameloft – den ukronede mobilspilkonge

På mobilspilmarkedet kan ingen følge med Gameloft. Men det kommer heller ikke som en overraskelse.

Gameloft – den ukronede mobilspilkonge

Gameloft har siden 2003 rundet 200 millioner solgte mobilspil, og det er ikke bare sket sådan lige. Spilfirmaet, som er baseret i Paris, har haft stærke marketingsstrategier, hvor det blandt andet er blevet til store pressearrangementer med celebrities, samt intensiv udsending af pressemateriale.

Men med en så stor portefølje af spil, er Gameloft også afhængig af, at forbrugerne anbefaler spillene til hinanden.

 – “Når du har 7.000 applikationer, har du brug for at forbrugerne fortæller deres venner, at de har fået et godt spil”, fortæller Gamelofts præsident Michel Guillemot.

På det seneste har Gameloft udvidet med spil for alle målgrupper. De store hits er stadig de simple “time killers”, så som “Uno” og “Let’s Golf”, men de mere omfattende spil som “Zombie Infection”, “Asphalt 4” og “Prince of Persia” vinder også frem blandt forbrugerne.

En anden faktor som har betydet meget for Gameloft er Apples iPhone og Nintendo DS, som virkelig har sat gang i forretningen. Men vigtigst af alt foregår Gamelofts strategi efter et par simple retningslinjer.

 – “Lige meget hvilken platform forbrugeren bruger, vil de kræve et meget godt spil”, fortæller Guillemot, og slutter, “Vi skal levere spil som er lige så gode som på spillekonsoller”.