Google fjerner den første adblocker til Samsungs browser

Fem dage. Det var, hvad der skulle gå, før Google valgte at smide den nye udvidelse til Samsungs Android-browser, Adblock Fast, ud af Google Play.

Google fjerner den første adblocker til Samsungs browser

Ved en opdatering af Samsungs egen browser til Android, “Internet“, blev det muligt at tilføje udvidelser i form af apps fra tredjepart, der kan køre direkte i browseren.

Et af de mest oplagte brugsscenarier må være blokering af reklamer, og en sådan udvidelse kom også hurtigt til i form af appen Adblock Fast, som blev udgivet i Play-butikken.

Læs også: Ny Samsung feature: reklamefri mobilbrowser

Fem dage efter udgivelsen og 50.000 installationer senere gik den dog ikke længere. Google har valgt at fjerne appen fra appbutikken af samme årsag, som en af de ældste programmer til blokering af reklamer, Adblock Plus, tilbage i 2013 blev afvist med:

Et brud på sektion 4.4 i Google Play-betingelserne, der meget vagt forbyder udviklere i at lave apps, der ”forstyrrer, afbryder, beskadiger eller giver uautoriseret adgang til enheder, servere, netværk eller andre ejendomsrettigheder eller tjenester tilhørende en tredjepart”.

Læs også: Mozilla frigiver content blocker til iOS

Over for The Verge ønsker Google ikke at kommentere på enkeltsager, men fortæller, at firmaets “politikker er lavet for at sikre en god oplevelse for brugere og udviklere”. I det udsagn kan der meget vel gemme sig en stor interessekonflikt mellem Samsung og Google.

Googles virksomhed er i høj grad baseret på reklameindtægter fra de mange forskellige indholdstjenester, og et sådan tiltag fra Samsung og efterfølgende udviklere, der gør brug af mulighederne i den opdaterede browser til at blokere reklamer, går med stor sandsynlighed imod Googles interesser.

Læs også: ASUS blokerer reklamer med Adblock i kommende smartphones

Helt tydelig er Googles strategi dog ikke, for på trods af, at visse reklameapps før er blevet fjernet, bl.a. den føromtalte Adblock Plus-app, er det andet alternativ til Samsungs browser, Crystal, stadig at finde i Play-butikken.

I Firefox til Android er det også muligt at blokere reklamer med tredjepartsudvidelser, hvor risikoen for at blive smidt ud af Google Play er undgået ved at lade brugerne downloade disse udvidelser uden for Play-butikken.

Stor vækst i reklameblokering på mobilen

Google går formentligt en svær tid i møde i kampen om fortsat at eksponere mobilbrugerne for reklamer i lige så høj grad, som det hidtil har været muligt. I forbindelse med iOS 9 implementerede Apple samme løsning, hvor der kan hentes udvidelser, heriblandt apps til blokering af reklamer, til Safari-browseren.

Endnu en producent af Android-smartphones, ASUS, har meldt ud, at man fra 2016 vil implementere reklameblokering i den medfølgende ASUS-browser ud af boksen.