Google Glass er tilbage – nu med en klarere strategi

Bedst som Google Glass-brillen blev spået til at være død, er Google nu klar med en ny og forbedret udgave af brillen - og ikke mindst en helt nyt strategi.

Google Glass er tilbage – nu med en klarere strategi

Google, eller rettere moderselskabet Alphabet, er klar med en ny udgave af dets særprægede brille kaldet Glass Enterprise Edition. Det skriver Alphabets X-team, som står bag projektor som Project Loon og Project Wing, i et blogindlæg.

Som navnet indikerer, er der tale om en udgave lavet specifikt til erhvervslivet. Google Glass vender nemlig tilbage med en helt ny strategi, da det har vist sig, at brillen egner sig bedre til brug i erhvervslivet end hos forbrugere. Derfor styrker Alphabet nu dets indsats for at få udbredt Google Glass rundt omkring i virksomheder, da brillen, med den rette software, øger effektiviteten i virksomheder markant.

Læs også: Google-boss: Google Glass er ikke død

Først og fremmest er der sket en række ændringer i hardwaren. Brillen er blevet lettere og mere komfortabel at have på over længere tid, og batteriet er også blevet større. Netop batteritiden i de tidligere udgaver af uret har nemlig været noget begrænset. Google Glass Enterprise Edition kan nu også monteres på eksempelvis sikkerhedsbriller.

Google Glass
Hos fabrikanten af jordbrugsredskaber og -maskiner AGCO er man glade for Google Glass. Foto: x.company

De største forskelle er dog at finde i softwaren, hvor der er blevet udviklet et væld af nye programmer, som har øget effektiviteten en hel del hos flere virksomheder, der har valgt at eksperimentere med brillen. Nogle af de virksomheder, som har taget brillen i brug, er GE, AGCO, DHL, Dignity Health, NSF International, Sutter Health, The Boeing Company og Volkswagen.

Læs også: Ny Google Glass-brille på vej: Her er de første billeder

Hos GE har mekanikere gjort brug af brillen til at få vist instruktioner med videoer, animationer og billeder, så de ikke hele tiden skal forlade det, de er i gang med, for at blade i en monstertyk manual. Mekanikerne har derfor øget effektivteten med 8-12 %.

Også hos DHL arbejder man 15 % mere effektivt med Google Glass ved, at medarbejderne får live-instruktioner om, hvor de skal placere pakker, når de skal scannes og flyttes fra et sted til vogne for at blive fragtet videre.

Google Glass
Også DHL nyder godt af de 15 % effektiviseringer, som Glass giver. Foto: x.company

Fra udskældt prototype til effektivt værktøj

I 2012 offentliggjorde Google den på det tidspunkt noget fremtidsagtige idé om, at det skulle være smart at gå med en brille, der havde hvad der mest af alt mindede om en mikroskopisk indbygget projektor, som spejlede et billede foran højre øjes synsfelt. I de efterfølgende år blev brillen testet videre som en prototype, mens Google udviklede videre på idéen..

Blandt forbrugerne blev Google Glass aldrig rigtigt nogen succes, da den for det første var så godt som umulig at få fingrene i. For det andet var den heller ikke billig: fra $1500 kostede den.

Læs også: Google Glass bliver testet af det amerikanske luftvåben

Derudover er der de seneste år blevet set kritisk på Google Glass på grund af dets indbyggede kamera og mikrofon, som gav bekymringer omkring folks privatliv, da brillen i teorien kan optage andre folk i offentligheden, uden at de ved det. Google Glass blev derfor hurtigt bandlyst flere steder rundt omkring i verden.

I 2015 afsluttede Google det såkaldte udforskerprogram, hvorigennem man kunne anskaffe sig brillen. Sidenhen var der spekulationer om, at Google helt havde droppet idéen om Google Glass, men det er altså ikke tilfældet. Nu er det dog slut som forbruger – i hvert fald for denne omgang – at anskaffe sig den særlige brille, som i stedet har gjort en stor forskel i erhvervslivet.