Google: Vi har visioner med designet i Android

REPORTAGE: Vi har mødt direktøren for Androids designteam. Læs hvordan der arbejdes med udtrykket og hvad Google siger til skins som Sense og Touchwiz.

Google: Vi har visioner med designet i Android

Det er med Google som med Apple. Når du er inviteret møder du op, for det er ganske få, at muligheden gives til. I den sammenhæng er Google langt fra den åbne iværksættervirksomhed, placeres i en lokal garage, sådan som firmaet ellers ynder at fremstille sig selv.

Der sidder vi så, sammen med 6-8 andre tech-journalister i et rum med Matias Duarte, Director of Android operating system User Experience (de kan det med korte præcise titler).

Matias er 40 år gammel, og har på dagen i Barcelona, hvor temperaturen var omkring otte grader, valgt at iklæde sig en ikke design-smart blomstret Hawaiiskjorte.

Hans første store designprojekt i Android var Android 3.0 Honeycomb, siden da har han stået bag udviklingen af designet i de efterfølgende versioner Ice Cream Sandwich og Jelly Bean, samt funktionen Google Now.

Google skal finde for dig

Netop Google Now viste sig at være agendaen for mødet, og da vi fremmødte var dårligt briefet på forhånd om emnet, var det så som så med forberedelsen. Det udnytter multinationale selskaber som Google til fulde, og lancerer straks en enetale med alle de gode egenskaber, der ligger i dagens dagsorden.

– ”Jeg elsker metaforen om et stort indkøbscenter, hvor du kan få alt i hele verden du ønsker dig. Så snart du går ind i elevatoren, ved den hvem du er, og kan bringe dig derhen, hvor præcis de varer du har brug for, befinder sig,” fortalte Matias Duarte engageret.

Han siger videre, at vanerne er ved at ændre sig. Computere (eller Google) skal ikke fortælles hvilke ting brugeren ønsker at finde. Tjenesterne skal være intelligente, så de automatisk tilbyder de korrekt resultater, baseret på brugerens præferencer og adfærd. Præcis dette er tankegangen bag Google Now.

Android, Google, Matias Duarte
Matias Duarte, Director of Android operating system User Experience. (Foto: Mobilsiden.dk).

En god idé med mangler

Google Nows grundidé er egentlig slet ikke så dårlig, men der kræves meget arbejde endnu, før den for alvor bliver mere end en gimmick. Jeg får om morgenen besked på, hvor lang køretid der er til jobbet, baseret på trafik, hvilket er godt nok.

Jævnligt i løbet af dagen, forstyrrer Google mig, med beskeder om hjemkomsttidspunkter, hvis jeg kører nu. Dette er ”spam”, fordi det er irrelevant information midt i arbejdsdagen. I stedet burde den aflæse, hvornår jeg cirka normalt kører, og præsentere informationerne så tæt på dette tidspunkt som muligt.

Jeg er ikke i tvivl om Google Nows potentiale, men der går lidt tid endnu, inden tjenesten er nået så langt i udviklingen. I hvert fald lyder det til, at Google er godt i gang med at bygge videre på mulighederne.

Stort designarbejde

Hvis man har fået den vildfarelse, at Googles design er tilfældigt, er det i hvert fald forkert.

Designchefen viste tidlige udgaver af Google Now, og det er tydeligt, der er blevet arbejdet rigtigt meget med layoutet, skrifttyper, præsentationen af informationerne og alt det andet der følger med.

– ”Vi placerede designerne på deres eget kontor, og de måtte først komme ud, når de var kommet frem til noget genialt, sådan billedligt talt,” sagde en smilede Matias Duarte.

Android, Google, Matias Duarte
Matias Duarte, Director of Android operating system User Experience. (Foto: Mobilsiden.dk).

Now er visionen for fremtiden

En af årsagerne til det omfattende arbejde med designet for Google Now, det såkaldte Holo-design, handler om at være tro mod det gamle, men også om, at turde se ind i fremtiden.

– ”Vi arbejdede med at være tro mod det brugerne kender, og vores brand, men også skabe hvad der kan blive fremtiden for Google og visionen for fremtiden”.

Google-chefer siger sjældent ret meget om fremtiden, men en tolkning af ordene kan måske tolkes i retning af, at Google i kommende design-layouts af Android, vil arbejde videre i den retning, der ses i Google Now tjenesten.

Under interviewet faldt der også en indrømmelse. Google erkendte, at de frem til udviklingen af Ice Cream Sandwich (Android 4.0) ikke helt kunne følge med den enormt hurtige vækst og efterspørgsel der kom på platformen. Både antallet af brugere og enheder steg voldsomt på meget kort tid.

– ”Vi formåede dog med ICS at give systemet lidt ”maling” i den del brugeren ser, så det hele blev frisket op. Vi er bedre med nu, og har stadig nye ting på vej,” lød det fra Matias Duarte.

Skins ødelægger brugeroplevelse? Valgfrihed?

Når Matias Duarte beskriver det arbejde og de tanker der ligger bag designet af såvel Google Now som Android, kan jeg ikke undgå at tænke på det som spildt arbejde, til en vis grad.

Når Google frigiver en Android-version til mobilproducenter (OEM’er) begynder arbejdet med at ændre alt det, nogle vil sige ødelægge alt det, som designteamet har brugt utroligt mange timer på, hvorefter der lægges HTC Sense eller TouchWiz over hele systemet

Enkelte elementer er dog bevaret urørt, f.eks. Google Now, der så fremtræder i et helt andet layout end resten af systemet, med mindre der er tale om en Nexus-enhed. Det mærkes på chefen for design i Android, at dette også bekymrer ham, men af politiske årsager, vil han ikke gå ret langt ind i den diskussion. I stedet falder han tilbage til Googles sædvanlige PR-floskel om åbenhed og frie valg.

– ”Fra Ice Cream Sandwich gjorde vi temmelig meget ved designet. Jeg håber mobilproducenterne fremover vil fokusere mere på rigtig innovation,” er det statement der kan lokkes ud af ham.

Android, Google, Matias Duarte
Matias Duarte, Director of Android operating system User Experience. (Foto: Mobilsiden.dk).

Tal med Samsung

De Android-brugere der har prøvet mange forskellige enheder, vil nikke genkendende til, at der på de mange smartphones, ofte er forskellige udtryk og selv knapperne på mobilen, eller på skærmen, er ikke placeret samme sted fra enhed til enhed.

Igen er arbejdet for hans team sat i anden række, og brugeroplevelsen er inkonsistent. Her smiler Matias Duarte bare og sammen med de glødende Android-fans der også er i rummet, gøres det klart, at det ikke er Googles fejl – det spørgsmål må du stille til Samsung, eller nogle af de andre partnere.

Et andet problem for det store, og i øvrigt ret gode designarbejde, Google laver, er at mange ikke-tech brugere, sætter lighedstegn mellem Samsung og Android.

– ”Ja, men der er også mennesker der tror at Google er deres teleselskab,” når Matias Duarte, Director of Android operating system User Experience, at sige, inden han afbrydes af en PR-chef med styr på kalenderen. Tiden er gået!

Android, Google, Matias Duarte
Matias Duarte, Director of Android operating system User Experience. (Foto: Mobilsiden.dk).

Mere om ikke ret meget

Jeg er glad for at kunne mødes med direktøren og manden med ansvaret for den brugeroplevelse, jeg hver dag sidder med på Android-telefonen. Men jeg ærgres over de store selskabers manglede lyst til at besvare konkrete spørgsmål.

I stedet for en reel samtale, der mest er en monolog, med fokus på selskabets budskaber, bliver det til rigtigt mange ord om næsten ingenting. Det er først bagefter, når jeg lytter til resultatet på diktafonen, jeg bliver helt klar over, at der ikke var de store svar.

Budskaberne var, opsummeret:

– Google arbejder hårdt med design af brugeroplevelsen i Android.

– Google vil gerne have omtale og fokus på Google Now.

– De erkender de har været bagud på nogle punkter ind til Ice Cream Sandwich.

– Android kan, uden overlays og skins, stå alene.

– Dem der er ærgerlige over inkonsistent brugeroplevelse må klage til OEM’erne.

Jeg håber du ud fra denne reportage, har fået lidt indsigt i hvordan hverdagen er hos Googles Android design-hold, selvom det ikke blev til de store nyheder eller svar.