Tesla: Betal for længere rækkevidde i Model Y

Kan din Model Y få længere rækkevidde? Model Y har mere batterikapacitet end bilen viser, og den vil ejerne kunne betale for at få adgang til.

Tesla: Betal for længere rækkevidde i Model Y

Kunne du godt bruge længere rækkevidde i din Tesla Model Y, så bliver det måske en mulighed. Elon Musk har afsløret, at flere eksemplarer af Model Y kører rundt med låst batterikapacitet.

Se også: Se Teslas udvalg af elbiler i Danmark

Kan give Model Y 100 km ekstra rækkevidde

Nyere eksemplarer af basismodellen af Model Y (Standard Range) har åbenbart et større batteri end Tesla oplyser, afslører Elon Musk, der er administrerende direktør for Tesla.

Model Y Standard Range har en længere rækkevidde end de 455 km, der oplyses på bilmærkets hjemmeside. Tesla skulle åbenbart have skjult den større batterikacitet bag en softwarelås. I mellemtiden har Tesla løftet sløret for en ny Model Y Long Range med baghjulstræk, hvor man for 25.000 kr. ekstra får 600 km rækkevidde – 145 km mere end i basismodellen.

Den gemte batterikacitet i basismodellen skulle give en længere rækkevidde på op til 96 km, men det vil selvfølgelig ikke være gratis.

Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet

Tesla har nemlig planer om, at tage betaling for oplåsning af den længere rækkevidde. Alt efter typen af batteri vil det koste 1.500 til 2.000 dollars (10.000 til 13.800 kr.), at få låst op for den resterende rækkevidde.

Det er ikke første gang, Tesla har gemt rækkevidde bag softwarelås. Tesla afslørede tilbage i 2016, at 70kWh-batteriet i Model S70 faktisk havde 75 kWh kapacitet, som kunderne kunne betale mere end 3.000 dollars for at få adgang til.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Rækkevidde, ydeevne og funktioner gemt bag betalingsmur

Rækkevidde, ydeevne og funktioner gemt bag betalingsmur er ikke nyt i bilindustrien. Polestar begyndte at sælge en over-the-air-opdatering til 7.500 kr. for at øge Polestar 2’s ydeevne i 2022. Mercedes-Benz opkrævede det samme beløb, men årligt, for at forbedre hestekræfterne og drejningsmomentet i EQE og EQS.

BMW har taget betaling for, at ejerne fik adgang til Apple CarPlay og senere for opvarmede sæder.

Det er meget sandsynligt, at vi vil se mere af denne slags i fremtiden, hvor overgange fra brændstofbiler til elbiler betyder, at bilmærkerne vil tjene langt mindre på service og reparationer. Der bliver derfor søgt efter andre indtjeningsmuligheder, hvor flere producenter ser funktioner gemt bag abonnementer og engangsbetalinger som en mulighed.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Vi anbefaler:
Se bedste forsikring til elbiler hos If
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?