Hver fjerde dansker har abonnement til en streamingtjeneste

Danskerne har taget online film og tv til sig på rekordtid og elsker fleksibiliteten og mobiliteten ved de nye streamingtjenester.

Hver fjerde dansker har abonnement til en streamingtjeneste

En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Telia, viser hele 27 procent af alle danskere mellem 18 og 64 år har abonnement på en tjeneste for online tv og film. De største fans er dog mænd under 34 år.

Undersøgelsen viser også, at det nye fænomen geografisk er mindst udbredt i Nordjylland.

De unge (18-34 år) er, ifølge undersøgelsen, mest til tjenester som Netflix og HBO Nordic mens f.eks. TV2 Play har en overvægt af brugere på 50-64 år.

Streamingen foregår oftest hjemmefra og det tyder på, at steaming-tjenesterne udnyttes både på fjernsynet og computeren, samt via mobile enheder som tablet, laptop, smartphone – enten i soveværelset, køkkenet eller på terrassen.

 – ”Vi kan mærke, at fleksibiliteten er en afgørende parameter for, at kunderne eksempelvis vælger HBO Nordic. Tv-serierne har ofte overtaget bogens eller avisens rolle som let adspredelse både på rejsen og i hjemmet. På samme måde bruger mange travle familier muligheden for lige at nappe et afsnit før sengetid som en hyggelig måde at være sammen på efter aftenens arbejdsopgaver,” siger privatkundedirektør i Telia Mobility, Christoph Nørgaard.

Ifølge undersøgelsen, så er de tre største grunde til, at danskerne abonnerer på film- og tv-streaming tjenester. at der kan ses live-tv på andre platforme end fjernsynet (smartphone, iPad, computer), at man kan se kanaler der ikke kan ses på fjernsynet og for at kunne se live-tv når man er andre steder end hjemme.