iPad bankede konkurrenterne i første kvartal

Lanceringen af den nye iPad og en prisnedsættelse på forgængeren hev Apples markedsandel for tablets helt op på 68 procent.

iPad bankede konkurrenterne i første kvartal

Apple vandt nye markedsandele i de første tre måneder af 2012, hvor syv ud af ti solgte tablets var en iPad.

Det viser nye tal fra analysehuset IDC.

Apple kan således tilskrives 11,8 millioner af de i alt 17,4 millioner solgte tablets i første kvartal. Det giver en markedsandel på 68 procent – 13 procentpoint højere end i samme periode i 2011. Ifølge IDC blev Amazon, som står bag den Android-baserede Kindle Fire-tablet, overhalet af Samsung, der er nyt navn på andenpladsen.

Tablet-tilbagegang efter rekord-kvartal

Det samlede tablet-salg er dog kommet ned i en bølgedal i forhold til rekord-kvartalet i slutningen af 2011.

Godt hjulpet på vej af julehandlen blev der langet 28,2 millioner tablets over disken i perioden oktober-december, mens tallet fra første kvartal 2012 lyder på 17,4 millioner enheder – det vil sige en tilbagegang på 38 procent.

Det har også ramt Apple, som går tilbage fra 15,8 millioner iPads i sidste kvartal af 2011 til 11,8 millioner i første kvartal af 2012. Som tidligere nævnt æder firmaet dog stadig markedsandele, da Apples fald er mindre end konkurrenternes.

I begyndelsen af marts blev den nye iPad lanceret, og forgængeren iPad 2 blev samtidig reduceret i pris.

IDC tør endnu ikke spå om de kommende Windows 8-tablets virkning på markedet, da man endnu ikke kender til prislejet for disse produkter. De forventer dog, at andet halvår vil byde på skarp konkurrence.

Fortsættelse af sagen

Efterfølgende kom der mere om sagen. mobilsiden fulgte op på sagen. 3/5/2012 blev bolden spillet videre med et indlæg om Ny iPad-dock fra B&O – bare ikke til den nye iPad – Læs her. Seneste nyt om temaet kan du finde her.