iPad er bare en e-bogslæser

Forbrugerekspert vurderer, at Apples iPad primært skal ses som en e-bogslæser, der vil tage kampen op mod Amazons Kindle. Med tiden vil vi alle eje en iPad.

iPad er bare en e-bogslæser

Med tiden vil vi alle sammen være udstyret med hver vores e-bogslæser, hvor vi vil læse alt fra bøger, magasiner og aviser.

Det vurderer forbrugerekspert og direktør i virksomheden Lighthouse Cph, Eva Steensig.

Og Apples nyeste gadget iPad er slet og ret en e-bogslæser.

På trods af, at Apple også fremthæver iPad som en medieafspiller, kalender, spillemaskine og til at surfe på nettet med.

apple event ipad nyt artikelfoto

iPad som e-læser

Den nye iPad er siden lanceringen blevet udskældt, og det har været diskuteret, om der er et behov og en målgruppe for en iPad.

Det mener Eva Steensig dog, at det er. Vi kan bare ikke se det lige nu.

-“iPad’en bliver først rigtig interessant med applikationen, der gør den til en e-reader (iBooks red.). Uden den giver den ikke så meget mening,” forklarer hun.

Men så er den til gengæld ikke så smalt et produkt, som det ser ud til lige nu. Og slet ikke kun for Apple-entusiaster.

-“iPad’en kan virke nok så mærkelig lige nu, men det er kun fordi vi ikke ved, hvad vi skal putte i den,” pointerer hun.

iPad

Dyr e-læser

Appels iPad bliver væsentligt dyrere end Amazons Kindle.

På det amerikanske marked står Kindle til omkring 260 dollars (1400 kroner), mens en iPad står til omkring 500 dollars (2700 kroner) – uden at beløbene i øvrigt kan oversættes direkte til danske kroner og markedsforhold.

Prisforskellen mener forbrugereksperten Eva Steensig dog ikke kommer til at have den store betydning. Det er nemlig ikke anderledes, end hvor meget dyrere iPhonen var end andre mobiler, da den i sin tid blev lanceret.

e-læsere er fremtiden

Apple har udviklet iBooks-applikationen, som gør det muligt at læse e-bøger på iPad. Samtidig har de lanceret en online-bogbutik, hvor man kan downloade bøger.

Det bliver dog også muligt for de enkelte forlag at lave deres egen applikation til salg af e-bøger.

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen har da også allerede udtalt sig overordentligt positivt om Apples iPad – og lover at Berlingske allerede til sommer kan læses på iPad.

Forudsat, at Apple får læsestof på dansk på hylderne, så er vi alle sammen målgruppen.

“Så tror jeg godt den kunne blive lige så udbredt som iPod’en,” slutter Eva Steensig.

Læs også:
Hyped iPad skuffer i virkeligheden
Blog: Hvad skal jeg med en iPad
Overblik: alt om Apple iPad

Flere artikler om iPad

Siden denne artikel udkom er der kommet nyt i sagen. mobilsiden har holdt fast i temaet. 11/2/2010 publicerede redaktionen nyheden Hyped iPad skuffer i virkeligheden – Den videre beretning kan læses her. Seneste nyheder om iPad findes her..