iPod-opfinder: Sådan er Apple-design blevet en succes

Hos Apple bliver designerne ikke demotiverede af at se produkter blive lagt i graven, lyder det fra iPod'ens fader.

iPod-opfinder: Sådan er Apple-design blevet en succes

Design er en smagssag, men ikke desto mindre har Apple fået omfattende ros for netop denne del af firmaets produkter.

Det er der en bestemt grund til, lyder det fra den tidligere Apple-medarbejder Tony Fadell, som opfandt iPod’en.

Han demonstrerer sin pointe ved at sammenligne produktudviklingen hos Apple med samme proces i Philips, hvor han også har været ansat.

– “Ni ud af ti gange – eller 99 ud af 100 – ville de (Philips, red.) aflive et projekt enten i begyndelsen, i midten eller lige før produktet skulle sendes på markedet,” forklarer Tony Fadell ifølge gigaom.com i en tale ved Bloomberg Design-konference.

Hos Apple er det ifølge iPod-opfinderen 99 procent af de projekter, der klarer sig forbi visse milepæle, der også ender på butikshylderne.

Derfor er der en helt anden form for motivationen til at yde sit allerbedste, i stedet for at design bliver til en rutineopgave, forklarer han.

 – “Når man er i en virksomhedskultur, der har fokus og stræber efter at lancere alt, der bliver udviklet, så ved man, at man har et ansvar, og at man er nødt til at levere sit bedste hver eneste gang,” siger Tony Fadell.

Opfølgning på historien

Få den kronologiske fortsættelse af sagen og anvisning til hvor du finder seneste nyt om temaet. mobilsiden fandt det relevant at følge op på temaet. 18/1/2013 stillede igen redaktiornen skarpt på temaet med nyheden om Billige smartphones ødelægger Android – kunderne ender hos AppleKlik her for den efterfølgende artikel.. Se de seneste nyhede om temaet her.